Hannelore, het meisje uit de sekte.

Ans Arts 08 februari 2020
Ik heb het boek " Hannelore, het meisje uit de sekte " vooruit mogen lezen van Samenlezen is leuker.
Een boek dat niet zomaar uit mijn gedachten is....

De ouders van Hannelore gaan samen met hun twee dochters bij de sekte van Sipke de Vries, De Gemeente Gods, zoals hij het zelf noemt.
Als klein meisje van 3 jaar groeit ze op in een omgeving die haast niet voor te stellen is, 15 jaar zal ze in die sekte doorbrengen.

De " Profeet " heeft de regie, weet de mensen zo te hersenspoelen dat ze alles doen wat hij vraagt en zegt, grote bedragen moeten ze afstaan aan De Gemeente Gods om alle kosten en onderhoud van het klooster waarin ze verblijven te betalen.
Gaat het niet zoals hij wil, dan worden ze de deur uitgezet, als de vrouwen wel mogen blijven worden er echtscheidingen aangevraagd.
Onbegrijpelijk is het dat moeders van hun kinderen gescheiden worden, hoe triest ook dat ze niet eens meer met hun kinderen mogen praten.
Het is vreselijk wat er van zijn volgelingen gevraagd wordt, het boek beschrijft in alle details hoe of het er in de sekte aan toegaat.

Vrouwen en ook jonge kinderen worden sexueel misbruikt, zo worden ze dan bruiden van God, een hele eer om uitgekozen te worden.

De "Profeet "krijgt allerlei openbaringen, zo ook dat hij met een aantal sekteleden, waaronder ook Hannelore, naar Israël, Cyprus en Zweden gaat om daar zijn geloof verder te verkondigen.
De familie van Hannelore heeft ondertussen contact gezocht met de politie om Hannelore op te sporen om haar te bevrijden, wat dan ook samen met de overheden in die landen lukt.
In eerste instantie is Hannelore helemaal niet blij dat ze uit de sekte gehaald is en het is haar bedoeling dat ze terug gaat als ze 18 jaar is.
Maar dat is niet gebeurd...
Ze leert iemand kennen, daar trouwt ze mee en heeft nu een gelukkig leven samen met haar man en vier kinderen.

Heb heel veel respect voor Hannelore dat ze met haar verhaal naar buiten heeft durven komen en samen met Frank Krake hebben ze er een prachtig boek van gemaakt.
De foto's in het boek voegen veel toe aan het verhaal en ja er is heel wat research gedaan eer het boek uitgegeven werd.

Het is een schokkend verhaal om te lezen hoe iemand zoveel mensen achter zich aan kan krijgen en het blijft voor mij werkelijk onbegrijpelijk dat mensen in een sekte stappen.

Meer recensies van Ans Arts