Noorderlichr verdient het om in de prijzen te vallen

Antoinette Kalkman 27 februari 2021 Auteur
Afgelopen week las ik Noorderlicht van Mariska Overman. Ik had me erop verheugd, de verwachtingen waren hoog gespannen want het nieuws dat dit een boek was met een verrassend eind was al vooruitgesneld. En het heeft mijn verwachtingen overtroffen. Als auteur lees je een boek niet alleen als lezer. Soms is het lastig om daarom echt van een boek te genieten omdat je kijkt naar techniek, redactie omissies en schrijftrucs. In dit geval werd ik door die ‘beroepsdeformatie’ niet gehinderd. Gelukkig! Het verhaal pakte me direct. Niet in de laatste plaats door de schrijfstijl van Mariska. Misschien dat lezers zich dat niet altijd realiseren maar het is verduiveld moeilijk om in sobere woorden en zinnen zoveel uitdrukking te geven aan sfeer en gevoel. Noorderlicht is geen actie thriller. Het is daarentegen een boek dat bol staat van onderhuidse spanning waarin de psychologie over het waarom enorm goed is uitgewerkt. Ik houd daarvan. Iedereen die Noorderlicht leest zal beamen dat het plot razend origineel is en het einde meesterlijk. Voor mij gingen de personages echt leven en ik snapte hun dilemma’s. Wat er aan het eind gebeurt met Noor, de hoofdpersonage en welke turn Mariska er ineens aan geeft is echt goed. Als Noorderlicht dit jaar niet een aantal prijzen wint ben ik teleurgesteld.

Meer recensies van Antoinette Kalkman