Belangrijke bijdrage aan het mogelijke geluk van velen

Anya van der Gracht 31 oktober 2022 Auteur
Met trots mocht ik meewerken aan 'Ontdek de unieke kracht van je gedachten' van Marianne van Buitenen.
Daar wil ik graag iets over kwijt.
Dit boek is door Marianne geschreven als ervaringsdeskundige.
Haar jeugd ging niet bepaald over rozen. Opgroeien in een naoorlogs gezin was niet gemakkelijk. Vader werkte, moeder zorgde voor het huishouden. Vrouwen hadden destijds nog niet veel in te brengen en kinderen dienden slechts te gehoorzamen, altijd en onder alle omstandigheden.
Als Marianne op negenjarige leeftijd een broertje krijgt, is ze dolgelukkig. Niet alleen omdat ze stapelgek is op het kleine manneke, zeker ook omdat niet langer alle aandacht van haar ouders op haar is gericht.
Positieve aandacht zou niet erg geweest zijn; echter was haar vader een pessimist van de eerste orde.
Het zelfvertrouwen van Marianne was al vroeg ver te zoeken; nooit deed zij iets goed genoeg. Ondanks het feit dat haar vader probeerde het beste in haar naar boven te halen, bereikte hij telkens weer het tegenovergestelde.
Toch was het juist haar vader die Marianne voor het eerst in de richting van positief denken stuurde.
In haar latere tienertijd kwam de behoefte om zich los te wrikken uit de negatieve cirkel. Meer vertrouwen kwam om de hoek kijken door het lezen van diverse boeken over psychologie, hypnose en alles wat daar zijdelings mee te maken had.
Het werkte, niet veel later zag ze het belang van positief denken in.
“Het was de allerhoogste tijd dat ik wat zelfvertrouwen kreeg”.
Onlangs besloot Marianne een boek te schrijven waarmee ze andere kan helpen hetzelfde te bereiken wat zij heeft bereikt: positief denken en daardoor een gelukkiger leven leiden.
In het boek ‘leer’ je hoe je de baas kunt zijn over je eigen gedachten, hoe je jouw leven prettiger kunt laten verlopen door je aandacht te richten op de dingen die je wèl wilt, in plaats van op de dingen die je niet wilt.
“Laat je gedachten vóór je werken, niet tegen je”
In dit boek lees je het belang om de juiste aandacht aan jezelf te besteden, zowel je ademhaling, je houding als je gedachten. Verschillende methoden worden beschreven met duidelijke voorbeelden.
Marianne heeft met dit boek een belangrijke bijdrage geleverd aan het mogelijke geluk van velen.

Meer recensies van Anya van der Gracht