Het zoeken van Vera

Aranka Pelkmans 28 oktober 2019
De vader van Vera kan Vera nergens vinden. Dan besluit hij om naar een caravanloods te gaan bij een boer nadat hij een tip had gekregen. Daar vindt hij het dagboek van Vera. Terwijl hij aan het lezen is, hoort hij buiten geluid. Het was een jongen. Deze jongen kent Vera ook. Hij besluit de jongen vast te binden en hem te ondervragen omdat hij anders zou gaan vluchten. De vader krijgt steeds meer tips over waar Vera zou kunnen zitten. Niet alleen verkrijgt hij deze door het lezen van het dagboek, maar ook via Ishana (haar vriendin) en Soufian (de vastgebonden jongen). Uit de dagboeken blijkt dat Vera ook enorm hard opzoek is naar haar eigen identiteit. Haar broertje is al op jonge leeftijd overleden en ze ziet dit als de schuld van God en haar vader.
In haar zoektocht komt ze met verschillende religies en nationaliteiten in aanraking. Dit maakt het voor de personages niet altijd even gemakkelijk.
Zou het haar vader lukken om Vera te vinden?
Zou het Vera lukken om haar identiteit terug te vinden?
Ik vond het boek fijn om te lezen. Dit komt omdat het een enorme diversiteit met zich meebracht. Door de diversiteiten was het voor de personages niet altijd even gemakkelijk om samen te werken.
Het was fijn om Vera en haar vader beide heel erg goed te leren kennen. Het was net of het je eigen vrienden waren. Ze waren beide even goed en mooi uitgewerkt. Het boek zou iedereen kunnen overkomen in het leven. Vooral op de leeftijd dat je nog tiener bent.
Doordat Elshout de personages zo hard heeft uitgewerkt, ben ik een beetje bang dat hij de setting deels is vergeten. Deze was namelijk niet overal even goed uitgewerkt. Dit vond ik erg jammer en was voor mij dan ook een enorm gemis.
Ik lees normaal gezien niet zo graag dit soort boeken, maar de achterflap maakte mij toch wel erg benieuwd. Ik raad het boek zeker aan omdat iedereen zich wel ergens in het verhaal zou kunnen erkennen.

Meer recensies van Aranka Pelkmans