vlot boek

Aranka Pelkmans 17 november 2019
Volgens de moeder van Lester, is Lester een moeilijk opvoedbaar kind. Daardoor wordt hij door zijn moeder in jeugdinstelling Dr. Predikman gestoken. Het is een instelling waar de jeugd in verschillende huisjes in kleine groepjes wonen. Wanneer je daar aankomt, krijg je een ouder iemand toegekend zodat hij/zij je de weg kan leiden doorheen het jaar. Lester heeft met de toekenning wat minder geluk. Hij krijgt namelijk Apollo toegewezen. Het is algemeen bekend dat Apollo niet de makkelijkste persoon uit instelling is. Niemand in mag hem. Er is dan ook geen enkele klik tussen Apollo en Lester. Al snel gebeuren er dan ook van allerlei dingen in de instelling die eigenlijk echt niet door de beugel kunnen.

Het boek las erg vlot en was vooral ook niet te moeilijk. Het verhaal is geschreven vanuit het ik-personage. Je krijgt dus het hele verhaal te lezen door de ogen van Lester. Het is van begin tot einde erg spannend, waardoor je meteen in het boek mee wordt gezogen.
De thema’s die vooral in dit boek aan bod komen is vriendschap, maar ook zeker vertrouwen. Daar tegenover staat dan weer wantrouwen. Je weet niet wie je echt kan vertrouwen in Dr. Predikman. Voor dat je het weet, ben je verraden door iemand waarvan je denkt dat het een vriend is.
Ik heb al vaker boeken gelezen met jeugdinstellingen erin, maar dit boek was voor mij wel een stuk geloofwaardiger en fijner om te lezen dan de anderen die ik heb gelezen.
De schrijfstijl is ook erg fijn geschreven. Ik hou ervan als een boek korte hoofdstukken heeft. Zo kun je voor het slapengaan nog snel wat hoofdstukken lezen. Ook het aantal pagina’s’ (160) was een fijn aantal om als tussendoortje te lezen.

Meer recensies van Aranka Pelkmans