Spannend en diepgaand

Arie de Ruiter 08 september 2019
De proloog van dit boek speelt zich af in Mali, waar Nederlandse militairen op vredesmissie in een oorlogssituatie belanden. De opdracht, waar ze mee bezig zijn, wordt abrupt afgeblazen. Vanuit het commandocentrum geeft kolonel Tessa Schippers het bevel tot terugtrekking onder achterlating van een gewonde collega, die in handen valt van vijandige Toearegs.
In hoofdstuk 1 zijn we een paar jaar verder. We maken kennis met Rasika, die op vakantie naar Malta gaat. Daar aangekomen, maakt zij kennis met Jochem die haar aanziet voor haar nicht Tessa. Rasika speelt een spelletje met hem en doet zich inderdaad aan hem voor als haar nicht. Hoewel ze hem wat apart vindt, besluit ze toch om een dag met hem op te trekken. Ze doorziet niet dat ze daarmee een tijd tegemoet gaat, waarin ze haar veiligheid en leven niet zeker is.
Het boekje leest als een trein. Met recht zou het een thriller genoemd kunnen worden. Meer nog dan de spanning valt de diepgang op. De gelovige Rasika zoekt haar steun bij God. Ze vertrouwt erop dat Die haar uit haar situatie zal verlossen.
Een Saskia-Schouten-roman kenmerkt zich door de romantiek. Ook daar is in dit boek plaats voor ingeruimd. De ingetogen manier, waarop dit gebeurt, doet volledig recht aan de rest van de inhoud.
We kennen Saskia Schouten voornamelijk van de luchtige liefdesromans die de afgelopen tijd met regelmaat van haar verschijnen. ‘Vergiffenis’ toont aan, dat zij tot veel meer in staat is!

Arie de Ruiter