Werelden ontwaken is een prachtige reis door Nederlandse fantasy verhalen

ArneTump 19 januari 2023
Dat de Nederlandse fantasy nog wat te wachten staat is me wel helder na het lezen van deze verhalenbundel. Ik liep door de poort van 7 schrijvers en zwierf rond in een stukje van hun 7 werelden. Het voelt alsof ik 7 mooie boeken heb gelezen in slechts 333 pagina’s. Stuk voor stuk ben ik benieuwd naar meer! Hieronder mijn mening over de verhalen.

Klopjacht door Tom
De bundel start met een onderhoudend verhaal, in een een Klassieke plek, de universiteit met een duister, macaber randje. Het verhaal speelt in het nu en verbindt zo de klassieke sfeer aan deze tijd, waarin de schrijver de huidige maatschappelijke thema’s en kritiek binnen de (universiteits-)wereld niet onder stoelen of collegebanken steekt, zonder daarin moraliserend te worden.
Ondanks dat het geen detective is, deed het mij denken aan Morse meets Baantjer in de lege collegegangen van Zweinstein. Iets wat als een groot compliment over de wereldbouw opgevat kan worden in een dergelijk kort verhaal. De hoofdpersoon is een kleurrijk en volwaardig personage maar zijn diepste drijfveren om zijn rol als klassieke gostbuster tegen wil en dank op zich te nemen bleven in dit verhaal nog een open eindje, echter veelbelovend voor een groter werk!

De huilende stad door Robin
Toen Robin Hobb (pseudoniem) haar achternaam als schrijver koos, ontleende ze deze aan de Hobbits van Tolkien. Dat schepte een belofte die ze meer dan waar heeft gemaakt als schrijver. Robin Rozendal koos haar voornaam (pseudoniem) als ode aan Robin Hobb en met dit verhaal neemt Rozendal haar eerste stap als publicerend schrijver. Een eerste proeven van haar belofte dus. Nou deze hap smaakt zeker naar meer! Haar creatie en levendige beschrijving van de levende stad Zagrabe is er een die zich nu al kan meten met haar grote voorbeeld. Het verhaal is zeer sterk in wereldbouw, spannend, pakkend, sterk opgebouwd met een onverwacht, ontroerend plot. Ongetwijfeld niet het laatste pareltje aan de ketting die haar serie over levende steden zal worden.

Frederica’s metamorfose door Antoni
Een heerlijk modern onderwerp: de plastic etende rups die het leven van de hoofdpersoon voorgoed veranderd. Het verhaal is plot gedreven en blinkt uit in een bijna wetenschappelijke benadering die gelukkig luchtig en soms humoristisch overkomt. Het is een pakkend verhaal, waarin de ratio meer de boventoon voert dan de emotie. Het wekt zeker interesse naar het vervolg over hoe de samenleving zich opnieuw zal moeten uitvinden!

Zeesteen door Heleen
Wat een prachtig verhaal dat zich afspeelt in en op zee, fantasie met een zilte zoen. De legende van dit spirituele zeeroversvolk neemt je mee in hun ruige zee en landleven in hun strijd om voort te blijven bestaan, beleefd vanuit de positie van een jonge vrouw die als kapitein wordt uitverkoren om het lot van haar volk te dragen. Hun verbintenissen met zeedieren zijn zowel bijzonder als vanzelfsprekend.
Wat een gebalanceerd verhaal, alles waar je op hoopt zit er in en is met een bedrieglijke eenvoud verwoord!

Duizend doden door Marieke
Een verhaal over liefde die sterker is dan de tijd, waarbij spiritualiteit de sleutel is tot verbondenheid. Cirkels van zielsverwanten. Een mooi en krachtig geschreven verhaal waarin je wordt meegenomen in een bijzondere belevingswereld.

Faylars transformatie door Mariëlle
Weer een prachtig verhaal, heerlijke wereldbouw en sterke plotlijnen. Mooi uitgewerkte personages en ook een heel sterk einde. De ontmoeting met de draak en de ontluikende liefde voelt alsof je er bij bent, prachtig! Heel beeldend en invoelend geschreven. Weer een draak dacht ik vooraf maar op deze manier ben ik zeker in voor meer!

Winterwaken door Anna
Het laatste en langste verhaal gaat over een wonderlijk volkje en de worsteling van de hoofdpersonen om te zijn wie hij is waarbij hij de regels van zijn volkje moet breken om dat te bereiken. Zijn reis brengt hem door de koude winternachten verder dan zijn fantasie voormogelijk hield. Wat een heerlijk beeld over dit ondanks de winter warme volkje en de intrigerende persoonlijke strijd. De spanning was te snijden, dus het verhaal vloog voorbij. Ook Anna is erin geslaagd om mijn nieuwsgierigheid te wekken voor meer!

Meer recensies van ArneTump