De geruite meisjes

averbeek 09 april 2024
Ik lees niet altijd de achterflap en zo ook bij dit boek niet maar door de cover wist ik niet goed wat ik van het verhaal moest verwachten dus ik liet mij verrassen.

Het verhaal komt rustig op gang, het wisselt qua tijd verteld in vroeger en nu dat Klara haar verhaal opneemt op cassettebandjes dit stoort overigens niet en kon het verhaal goed blijven volgen.

Klara heeft een groot geheim en doet er alles aan om dit verborgen te houden als het Nazi-Regime opkomt weet ze dit goed verborgen te houden en is ze erg volgzaam.
De personages zijn goed uitgewerkt en ik kon erg met Klara meeleven in de keuzes die zij in een moeilijke tijd moest maken tijdens het nazi-regime als directrice van het kindertehuis waar zij werkzaam is.
Wel vond ik het een mooi en indrukwekkend verhaal je krijgt echt een inkijkje hoe het is in het kindertehuis.

Het verhaal leest vlot en is prettig geschreven ook belicht het grotere thema's zoals schaamte en schuld op een gevoelige manier.

Ik miste wel wat er uiteindelijk met het Joodse meisje Tolla is gebeurd, de verhaallijn stopte hier ineens dat vond ik jammer had daar graag meer over gelezen.

Ik vond het een leuk verhaal maar had er wel wat meer van verwacht!
Ik wil wel graag deel 2 lezen hopelijk komt dan de verhaallijn van het Joodse meisje Tolla terug!

Meer recensies van averbeek