After We Fell

barbaracastro 22 oktober 2020
"Er is een groot verschil tussen niet zonder iemand kunnen leven en van iemand houden". - Lilian tegen Hardin Scott in After We Fell.

De After-serie vertelt het controversiële verhaal van Hardin en Tessa, twee jonge universiteitsstudenten die een romance begonnen vol problemen en onvergeetbare leugens. In het derde boek behandelen we de onverwachte hereniging tussen Tessa en haar vader. Deze weeft een donkere draad door het boek, waardoor spanningen ontstaan binnen haar andere relaties: Hardin, Landon, haar moeder. Dus met dat in gedachten, laten we teruggaan naar Tessa en Hardin.

After We Fell, vertelt een duister verhaal. In het echte leven, als iemand van wie je houdt iets kwetsend tegen je zegt, worden er tranen uitgewisseld en woorden zeker ook, maar meestal wordt het vertrouwen gebroken. Dat is de dynamiek tussen Hardin en Tessa in het derde boek, en het duwt ze voortdurend samen terwijl ze zichzelf steeds uit elkaar trekken. Tessa's vertrouwen (en eerlijk gezegd, haar geest) is gebroken door Hardin. Het is geen wonder dat hoewel ze van hem houdt, het verhuizen naar Seattle en een nieuw leven starten haar intrigerend in de oren klinkt.

Het is mogelijk om de evolutie van Hardin en Tessa te observeren, maar in het bijzonder, Hardin. Ze hebben echter nog een lange weg te gaan om tot een echt gezonde relatie te komen, maar we kunnen al een opmerkelijke verandering zien. Hardin is minder explosief, meer beheerst, open en hij blijft ook werken aan zijn relatie met zijn vader. Zelfs in het derde boek worstelt Hardin nog steeds om zijn vader te vergeven voor het vreselijke verleden dat hij hem heeft gegeven. De negatieve punten van Hardin vereisen echter nog steeds veel werk van zijn kant. Hij is nog steeds extreem jaloers en bezitterig over Tessa en verliest nooit een kans om haar te manipuleren. Aan de andere kant, zien we een sterke Tessa. Ze is vastbesloten om onafhankelijker te worden. Eindelijk begrijpt het naïeve meisje dat ze zonder Hardin kan leven maar nog steeds van hem houdt.

Laten we terug over één van de meest onverwachte hoofdstukken van het boek spreken: de hereniging met de vader. Dat geeft ons een beter perspectief op Tessa haar verleden. Dit boek bracht in dit opzicht enkele belangrijke onthullingen en het wordt steeds duidelijker hoe het verleden van de ouders van Hardin en Tessa hun persoonlijkheid en huidig gedrag beïnvloedt. Om dezelfde reden wordt dit boek naar mijn mening emotioneel zwaarder voor de lezer dan de vorige twee. Aangezien beide karakters het resultaat zijn van mislukte en disfunctionele huwelijken, is het onmogelijk om de relatie van de ouders niet te vergelijken met die van hen. Het lijkt erop dat het hele universum samenzweert om de twee te vertellen dat ze niet samen zouden moeten zijn. Opnieuw verstoort het verleden hun relatie, waardoor deze onstabieler wordt. Het zijn demonen die Hardin en Tessa achtervolgen, waardoor elke liefhebber van romantiek geïntrigeerd raakt en meer wil weten.

After We Fell neemt ons mee in een achtbaan van emoties voor zowel Tessa als Hardin. Een bijzonder donkere, donkere scène komt in me op. We ontdekken dat Steph nooit de hele tijd een vriendin van Tessa was. De scène met bijna seksuele aanranding komt uit het niets en het is erg ongemakkelijk en irritant. Het is na die scène dat ik me realiseer hoe geïsoleerd en alleen Tessa werkelijk is buiten haar relatie met Hardin. Dit maakte me volkomen verlangend het vierde (en ook laatste) boek te lezen.

Het derde boek in de After-serie van Anna Todd zit boordevol drama op alle fronten. De vertelling wordt in de eerste persoon gedaan, afwisselend Hardin en Tessa, en de hoofdstukken zijn kort, wat het lezen erg aangenaam en dynamisch maakt. Tijdens het lezen waren er verschillende momenten waarop ik me afvroeg of er eigenlijk iets goed ging gebeuren. After We Fell was, volgens mij, het beste boek in de serie tot nu toe. Een boek van bijna 850 pagina’s vol met spanning en conflict, en je voelt elke letter ervan.