Buiten

Barisca 16 maart 2020
Kya leeft achteraf in de natuur met het gezin waarin ze geboren is. Een voor verlaat iedereen haar. Eerst moeder op wie ze lang blijft wachten. Vader is erg agressief en vaak dronken en zo komt het dat uiteindelijk iedereen weggaat alleen Kya blijft achter in de wildernis. Ze leeft buiten en de mensen uit het nabijgelegen dorp accepteren haar niet omdat ze anders is.
Toch sluit ze vriendschap met verschillende mensen en er zijn 2 jongens die belangstelling tonen voor Kya: een jongen heeft een diepe vriendschap met Kya, de ander is een “player”.
Er loopt ook nog een andere verhaallijn door het boek, namelijk een moordzaak waar Kya van wordt beschuldigd. Ze wordt opgepakt en en gevangen gezet en het proces wordt gevolgd.

Delia Owens is de auteur van dit boek, ze heeft haar hele werkzame leven als biologe gewerkt. Dat biologische komt duidelijk naar voren in dit boek. De natuur en het leven in de natuur en de band met de natuur wordt prachtig beschreven. Letterlijk bloemrijk, net als het taalgebruik.
Het gevangen nemen van Kya proces is een verhaallijn die ik niet prettig vind, het is een onderwerp waar ik niet graag boeken over lees. Maar smaken verschillen.

Kortom: “Daar waar de rivierkreeften zingen” is een prachtig boek met twee totaal verschillende verhaallijnen over dezelfde persoon.

Meer recensies van Barisca