Leestafel

Ben Bouter 01 augustus 2021
'Roman gebaseerd op een waargebeurd verhaal' staat op de titelpagina te lezen en dat verhaal is verbijsterend en adembenemend. Ben Bouter heeft namelijk een huzarenstukje geleverd door allerlei verbanden te leggen tussen oorlog, geloof, geweld en menselijk handelen.

Het boek draait om de jonge Johannes en zijn drang om de waarheid rond de arrestatie van David boven tafel te krijgen. Hoe ouder hij wordt, hoe meer hij hoort over een gebeurtenis in de Tweede Wereldoorlog, hoe groter zijn verlangen wordt om alles uit te zoeken.

Het begint allemaal nogal onschuldig. We ontmoeten Johannes Smolders in zijn ouderlijk huis, waar zijn streng gelovige vader naar de Bijbel leeft. De zeer intelligente Johannes heeft er moeite mee, vooral met al het geweld in de wereld. Geweld dat in feite ook goedgepraat wordt in de Statenbijbel. Moeder Anja begrijpt Johannes, vader Jaap niet. Hij staat niet open voor enige vorm van discussie. Hij wil niet luisteren naar de vragen en argumenten van Johannes. Wat in de Bijbel staat is waar. Punt.

'Wat ik niet begrijp', probeerde ze (Anja) zonder op te kijken, 'is waarom zoveel mensen moeten lijden.'
[...]
'Kwam dat alleen maar omdat Eva van de verboden vrucht had gegeten? [...] 'Hoe zie jij dat nou? Kan een fruithapje zoveel narigheid veroorzaken? Als God nou liefde is...' Jaap zette als door een slang gebeten het lege glaasje met een klap op tafel en stond op. Zijn bovenlip trilde. 'Als je niet snapt wat er in de Bijbel staat, moet je meer bidden, vrouw. Smeek de Heere om inzicht. Bid dat je bekeerd mag worden.' Het was alles wat hij kon uitbrengen...
Zo ging het bijna altijd. Vragen stellen over God was oneerbiedig.

Johannes is, tot ergernis van Jaap, niet zo volgzaam als zijn moeder, en als hij het huis verlaat om te gaan studeren gaat er een wereld voor hem open. Hij ontdekt kunst, muziek, toneel. Maar hij ontdekt ook dingen over zijn vader die Johannes' vragen over o.a. het geloof nog groter maken. We lezen de prachtige discussies die Johannes voert over dat geloof, over de denkwijze van Spinoza, Thomas van Aquino etc. Het zijn leerzame en fascinerende gesprekken.

Daarnaast volgen we een heel ander verhaal, dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Dat verhaal gaat over nazikopstuk Reinhard Heydrich en zijn vrouw Lina.

Langzamerhand werkt Ben Bouter toe naar een connectie die Lina en Johannes hebben en wordt ons ook onthuld wat voor een enorme rol de aanvankelijk relatief onbekende David gespeeld heeft in het leven van vele mensen.

Het is voor ons als lezer een adembenemende reis door de tijd. Alles heeft in dit verhaal met elkaar te maken, alles haakt in elkaar en Ben Bouter houdt het verloop van de gebeurtenissen knap in de hand.

Een boek dat enorme indruk maakt en lang blijft nawerken.

Recensie zoals geplaatst in Leestafel. Geschreven door Dettie, de hoofdredacteur.

Meer recensies van Ben Bouter