Project Hail Mary: Goed, goed

Na het succes van ‘Mars’ en de verfilming met Matt Damon in de hoofdrol is elke introductie van deze schrijver overbodig. Ik las zijn laatste boek ‘Project Hail Mary’. Ook dit boek zal verfilmd gaan worden met Ryan Gosling in de hoofdrol.
Net als bij Mars draait het verhaal om het overleven van de hoofdpersoon in de ruimte.
Ryland Grace wordt wakker in een cryo-pad op een ruimteschip. De andere twee bemanningsleden hebben de reis niet overleefd. Ryland is zijn geheugen kwijt en weet niet meer wie hij is, hoe hij op een ruimteschip komt en wat hij moet doen.
Langzaam aan komt beetje bij beetje zijn geheugen terug en leert hij dat hij op een zelfmoordmissie is met het doel de aarde van een aankomende ondergang te redden.

Nu we in deze wereld ervaren hoe het is om met een wereldwijde pandemie te leven is het makkelijk te begrijpen dat er heel wat moet gebeuren om zo’n crisis aan te pakken. En net als onze virus-en klimaatontkenners kent de wereld in Project Hail Mary ook klimaatontkenners. Alleen krijgt Eva Straat voor elkaar wat ons niet lukt: de neuzen van de wereldleiders allemaal dezelfde kant op te laten wijzen.

‘Jullie hebben toch allemaal wel van klimaatverandering gehoord? Dat onze CO 2 -uitstoot allerlei milieuproblemen veroorzaakt? Volgens mijn vader bestaat dat het helemaal niet, zei Tamara. Nou, het bestaat wel degelijk, zei ik’.

Het verhaal voelt daardoor dichterbij en de oplossingen zijn ook acceptabeler.
Of zoals Andy Weir het zelf zegt:

‘Mensen zijn opmerkelijk goed in staat het abnormale te accepteren en het in iets normaals te veranderen’.

Ondanks het onderliggend thema van een wereldwijde ramp is Project Hail Mary een positief boek. De hoofdpersoon is heel creatief gericht op het zoeken naar een oplossing en houdt zich niet bezig met dramamakerij. De humor in het boek versterkt de luchtige sfeer die het hele boek uitademt.

De wetenschap in dit Science-Fiction boek wordt heel laagdrempelig en gedoseerd gebruikt zodat het makkelijk te volgen is ook al weet je niet veel van natuurkunde en dergelijke af.
Het verhaal lijkt daarom ook realistisch, het zou zomaar kunnen gebeuren.
Het boek is van de eerste tot de laatste pagina spannend en je wordt steeds verrast door nieuwe ontwikkelingen en plotwendingen. Middels flashbacks worden de gaten in Ryland’s geheugen opgevuld. Dit is door de schrijver op een duidelijke en vloeiende manier gedaan zodat het tempo in het boek niet vertraagd wordt.

Ik heb genoten van Project Hail Mary. Het boek is enorm spannend, heeft leuke humor en blijft je verrassen. Het boek is ook een aanrader voor lezers die niet zoveel met dit genre hebben.

Meer recensies van Ben Labree-Jacobs