Paul en Ava

Bert Otto 04 september 2019
Stefan Brijs, het begin is veel belovend zeker voor een boek wat als titel heeft 'zonder liefde'. Het start over verloren gegane liefdes en wat dat met je als persoon doet.
Zeker als het verleden je blijft achter volgen uit een eerder huwelijk. Het leest allemaal wel snel door de vlotte schrijfstijl.
Maar halverwege het boek ben ik wel klaar met het klaarkomen en aftrekgebeuren van de hoofdpersoon Paul. Dat had best wel minder gemogen en doet m.i. afbreuk aan het verhaal. De parallel lijn met deels huisgenote Ava geeft de verhaal lijn wat inhoud. De hond Fjodor heeft een hoofdrol in het leven van Paul en kan je zien als de compensatie op zoek naar liefde. Het blijft tot het einde toe een zoektocht in het heden maar het verleden blijft een zware druk leggen op de hoofdpersoon in het boek.
Helaas heeft AVA geen antwoordt op zijn onmogelijke liefde.

Maar in het geheel valt het boek mij tegen, zeker ten opzichte van zijn eerdere boek ' maan en zon'

Meer recensies van Bert Otto