Kippenvel

Bianca Mol 03 februari 2024
Henry Oster vertelt zijn levensverhaal vanaf zijn vijfde levensjaar toen Hitler aan de macht kwam, tot aan zijn overlijden. Hij is een van de weinige Duitse Joodse jongens die het getto heeft overleefd en daarna 3 concentratiekampen en de dodenmars ook. Toch heeft hij een optimisme die je door het hele boek heen kan voelen. Wat dit boek zo opmerkelijk maakt is dat naast het verhaal ook wordt verteld wat er op dat moment in de wereld speelde. Daarnaast wordt ook een groot deel van het boek gewijd aan Henry's leven na de oorlog, hoe vastberaden hij was om van zijn leven een succesverhaal te maken. En hoe vastbesloten hij was om zijn leven te laten draaien om naastenliefde. De voordracht die hij gedaan heeft toen hij na 70 jaar weer uitgenodigd was in Keulen voor een herdenking en die hij heeft beschreven in het boek gaf me kippenvel. Een heel indrukwekkend boek!

Meer recensies van Bianca Mol