Geen standaard thriller

Bianca Mol 12 april 2021
Noor en 3 anderen maken plannen om een willekeurig iemand te vermoorden, ieder om zijn eigen redenen. De keuze moet door 3 van de 4 worden goedgekeurd. De moord moet gaan plaatsvinden op een schip dat langs plaatsen en bezienswaardigheden in Noorwegen gaat. Ze hebben 7 dagen om iemand uit te kiezen en de moord te plegen.

Mariska Overman heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor het boek lekker leest. De afwisseling tussen de chat, waar de moord beraamd wordt, het verslag van de reis en het televisie-optreden achteraf, maakt het boek afwisselend en voegt echt wat toe. De spanning in het verhaal is er wel, maar niet het soort spanning wat je zou verwachten van een thriller. Het boek dan geen standaard thriller te noemen, toch zorgt Mariska Overman ervoor dat je nieuwsgierig blijft, omdat ze elke keer een klein stukje van de sluier oplicht. Het eind van het verhaal is origineel en onverwacht, toch blijven er wel wat vragen open.

De beeldende beschrijvingen van de Noorse natuur, waren zo goed beschreven, dat je je daar waande. Ook dit zorgde voor veel afwisseling in het verhaal, wat enerzijds het leestempo wat afremde, maar anderzijds echt wat toevoegde.

Het enige minpuntje vond ik dat de personages nogal oppervlakkig blijven. Je leert ze daarom niet echt goed kennen en daar laat de schrijfster echt een kans om het verhaal te verdiepen liggen.
Misschien komt er wel een vervolgdeel om de personages wat meer te leren kennen en om de onbeantwoorde vragen alsnog te beantwoorden? Ik zou het boek dan zeker lezen!

Meer recensies van Bianca Mol