Een prachtig boek!

Bianca86 07 mei 2024
Dit boek gaat over Frances (Frankie) McGrath. Ze is een jonge verpleegkundige, en is opgegroeid op een eiland voor de kust van California. In 1965 vertrekt haar broer Finley naar Vietnam om te gaan vechten in de oorlog. Frankie mist hem enorm als hij eenmaal vertrokken is, en ze besluit zich ook aan te melden in het leger, als verpleegkundige.
Eenmaal in Vietnam, beseft Frankie dat ze geen idee had van de verschrikkelijke situatie in Vietnam. Ze wordt direct in het diepe gegooid, en is in eerste instantie behoorlijk overdonderd van alle gruwelijkheden, maar ze leert snel en wordt al snel een zeer kundige verpleegkundige. Ze heeft daarbij veel aan haar collega verpleegkundigen Ethel en Barb, die haar onder hun hoede nemen.
Als Frankie na een paar jaar terugkeert van haar missie is er veel veranderd. De mensen in Amerika zijn anders gaan denken over de oorlog in Vietnam, en ze wordt met de nek aangekeken. Frankie begrijpt er niks van, en ze worstelt om haar oude leven weer op te pakken. Ze heeft veel last van nachtmerries, en als ze hulp daarvoor zoekt, wordt ze iedere keer weggestuurd, omdat ze niet heeft gevochten. Iedere keer krijgt ze weer te horen dat ‘er geen vrouwen in Vietnam waren’.

Wauw, wat een prachtig boek was dit!! Ik heb echt ontzettend van dit boek genoten. Zodra je met dit boek begint, zit je direct in het verhaal en is het heel erg lastig om het boek weer aan de kant te leggen. De schrijver beschrijft heel gedetailleerd de situaties waar Frankie in terecht komt. In het eerste deel van het boek omschrijft ze de oorlog in Vietnam, en de gruwelijkheden, maar ook de geuren en de omgeving worden zo goed omschreven dat je het bijna als een film voor je ziet.
In het tweede deel is Frankie weer terug in Amerika en ook in dit deel weet Kristin Hannah weer heel goed de vijandige sfeer naar de veteranen toe te omschrijven, en de worsteling van Frankie om weer deel te gaan nemen aan het “normale” leven.

Het boek is geïnspireerd op waargebeurde verhalen van vrouwen die tijdens de oorlog in Vietnam waren. Wat ik erg goed vind aan dit boek is dat deze vrouwen met dit boek een stem hebben gekregen. Zij waren daar ook, en zij hebben goede dingen gedaan. Echt een dikke aanrader dit boek!

Ik wil @bestofromance heel erg bedanken voor dit recensie-exemplaar!

Meer recensies van Bianca86