Wat ik nou vind van 'De Rijstmoeder '?

BibliophileSan 01 juni 2020
Al heel lang wilde ik dit boek lezen, ik las er alleen maar jubelende recensies over, maar er leek een vloek op te rusten. Als ik het bestelde was het tóch niet op voorraad, raakte het kwijt bij de post, of ging het per ongeluk retour naar de afzender die het vervolgens niet nogmaals wilde opsturen. Uiteindelijk via Boekwinkeltjes.nl is het vanuit Frankrijk opgestuurd en nu dan eindelijk in mijn bezit.

Misschien waren hierdoor mijn verwachtingen te hoog inmiddels?

Het vertelt de geschiedenis van een familie in Maleisië, beginnend bij Lakshmi. Wanneer zij 14 is wordt ze uitgehuwelijkt aan Ayah, die niet alleen een stuk ouder is maar ook qua voorkomen niets lijkt op de prins van haar dromen.

Desondanks besluit ze er het beste van te maken.

Binnen 5 jaar krijgen ze samen 6 kinderen.

De hoofdstukken zijn in het begin allemaal geschreven vanuit het ik-perspectief van Lakshmi, maar later ook vanuit dat van haar kinderen, hun partners en haar kleinkinderen.

En zoals in iedere familie is er vreugde, verdriet, trots en schaamte. En sommige zaken gaan over op de volgende generatie, sommige worden liever verborgen gehouden en soms komen dingen tóch boven water.

Het verhaal eindigt bij Nisha, de kleindochter van Lakshmi's oudste zoom Lakshmnan.

Zij is compleet onwetend wat betreft haar moeders geschiedenis.

Wanneer haar vader Luke overlijdt, komt zij achter het verhaal van haar familie.

Het is een boek dat bijna 70 jaar bestrijkt. 70 jaar waarin niet alleen binnen een familie veel kan gebeuren, maar ook in de wereld. WOII is voorbijgekomen, met de bezetting van de Japanners, maar ook is in die 70 jaar de moraal veranderd, opvattingen en het algehele straatbeeld.

Dit komt allemaal voorbij terwijl je de levens van deze mensen volgt. Levens waarin liefde, haat, angst, geluk, verdriet en blijdschap elkaar afwisselen.

En toch... ondanks dat álles er in voorkomt, is dit niet mijn boek. Het las prima weg, met de schrijfstijl is weinig mis, maar het greep me niet zoals dat ik had gehoopt.  Zoals ik al zei, misschien waren mijn verwachtingen te hoog, dat kan natuurlijk.

Jammer, want ik keek er echt naar uit om dit boek te lezen.

Het is absoluut géén slecht boek, ik snap dat mensen er van houden, maar voor mij: 3,5 duim

Meer recensies van BibliophileSan