Mustread!

BibliophileSan 14 februari 2020
Toen ik dit boek zag liggen in de boekwinkel, hoefde ik er niet lang over na te denken of ik het wilde kopen.
Een ander boek van deze auteur, 'De jaagster', vond ik érg goed, dus niet veel later stond ik dit boek af te rekenen.

Het vertelt het verhaal van 2 vrouwen, Eve en Charlie.
Eve wordt in WOI gerecruteerd als spionne en krijgt de schuilnaam Marguerite le François. Ze wordt deel van het Alice netwerk, een enorm succesvolle groep spionnen in de omgeving van Lille.
Frontvrouw van dit netwerk is Alice Dubois (een schuilnaam), die in dit boek voornamelijk de naam Lilli bezigt. Ze maakt gebruik van diverse identiteiten en wordt wel de koningin der spionnes genoemd.
Eve gaat als Marguerite aan de slag als serveerster in een restaurant waar veel hooggeplaatste Duitsers over de vloer komen, in de hoop informatie te verkrijgen.

Jaren later klopt Charlie St. Clair op haar deur. Charlie zoekt informatie over haar nicht Rose, die gedurende WOII is verdwenen. Via via is ze erachter gekomen dat Eve wellicht aan informatie kan komen. Wat Charlie haar vertelt, bezorgt Eve een schok, maar ze besluit samen met Charlie en haar chauffeur Finn op pad te gaan.
Beide vrouwen gaan op zoek naar de waarheid.

De verhalen van Eve in WOI en de gebeurtenissen van Charlie met Eve lopen waanzinnig mooi in elkaar over.
Geen hak op de tak, geen geforceerde maniertjes om het logisch te maken, het past gewoon als een handschoen.

De Eve die zich in 1915 laat recruteren en de Eve die met Charlie op pad gaat... 2 compleet verschillende vrouwen. Eve heeft zo ontzettend veel meegemaakt, dat heeft sporen achter gelaten. En ook die ontwikkeling van dit uitermate boeiende karakter is ongelooflijk goed beschreven. Beetje bij beetje verschuift ze haar grenzen, verliest ze geloof en hoop, gaat ze verder mee in de waanzin. Is er nog wel iets van de 'oude Eve' over?

Ook Charlie ontwikkelt zich in dit boek; van een jong, zwanger meisje dat aan de hand van haar moeder op pad is om 'haar probleempje op te laten lossen' tot een zelfverzekerde vrouw die weet wat ze wil (en vooral níet wil) en steeds meer beseft wat ze waard is.

Dit prachtig geschreven verhaal dat zich aan je opdringt, aan je vastklampt en niet meer los gelaten wil worden, is een ode aan alle vrouwen die alles hebben gegeven gedurende de oorlog, die hebben gevochten voor wat ze waard waren en het vertikten alles gelaten over zich heen te laten komen.

Een aantal personages uit dit boek heeft daadwerkelijk bestaan, evenals het 'Alice netwerk'.
De schrijfster heeft achterin het boek nog een toelichting geschreven waarin ze aangeeft wat écht is en wat ze zelf heeft verzonnen.

Ik ben onder de indruk van dit boek en geef het met liefde alle 5 duimpjes!

Meer recensies van BibliophileSan