Wat ik nou vind van 'In de knel'?

BibliophileSan 04 april 2021

Graag bedank ik de Crime Compagnie voor het recensie-exemplaar van dit boek!
Al een aantal jaar heeft Noor nauwelijks contact met haar familie in de Achterhoek, als ze plots een verontrustend telefoontje krijgt waardoor ze tegen al haar eigen verwachtingen in toch die kant op gaat.
Daar aangekomen schrikt ze van wat ze er aantreft: de boerderij ligt er verwaarloosd bij, haar vader is verdwenen, het huis is vies, haar moeder lijkt haar verstand verloren en haar broertje kan de situatie duidelijk niet aan.
Alleen met haar opa en oma, die in een klein huisje op het erf wonen, lijkt het goed te gaan, maar aan hen kan ze de zorg van het melkveebedrijf niet meer overlaten.
Ze besluit de handen uit de mouwen te steken en gaat aan de slag. Ze komt er echter al snel achter dat er op de boerderij ook zaken gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. En hoe meer ze dit probeert op te lossen, hoe dieper ze in de problemen komt.  Is er nog een weg uit deze beerput van ellende?
Gedurende het hele boek vóelde ik Noors onmacht. Ze wil zó graag uit deze shit komen, maar het  wordt haar onmogelijk gemaakt. Alle deuren die naar een oplossing lijken te leiden, worden in haar gezicht dichtgesmeten en haar wanhoop groeit.
Dat gevoel heeft de auteur goed over weten te brengen!
Ook haar plichtsbesef naar zowel haar familie als haar werk, de keuzes die ze moet maken, het maakt Noor tot een likeable vrouw die zich in een niet zo likeable situatie bevindt
Het verhaal ontwikkelt zich snel, en de spanning wordt rap opgevoerd. Mede door de cursief geschreven hoofdstukken, waarin we een paar maanden terug jn de tijd gevoerd worden vanuit het perspectief van Noors vader.
Wietteelt vanuit boerderijen... hoewel dit verhaal verzonnen is, is het IRL zeker geen fictie. Boeren die vanuit geldzorgen erin stappen (of worden gedwongen), komen vervolgens vast te zitten in een uitzichtloze situatie, wat maakt dat dit een actueel thema is.
Daarbij is het beeldend geschreven en kon ik de boerderij, de koeien en Noors opa en oma zó voor me zien. Het is dan ook net alsof je naar een goede Netflixserie zit te kijken wanneer je dit boek leest!
Spanning, familieperikelen, crime, en origimaliteit... dit boek bevat het allemaal!
Ik ben dan ook enthousiast over dit boek en geef het met veel plezier 4,5 duim!

Meer recensies van BibliophileSan