Wat ik nou vind van 'Khadaffi's slavin '?

BibliophileSan 06 juni 2020
Bizar. Verschrikkelijk. Aanstootgevend. Allemaal termen die niet genoeg weergeven hoe vreselijk Khadaffi jarenlang  vrouwen, meisjes en soms ook jongens mishandelde, misbruikte en vernederde.

Dit boek bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is het verhaal van Soraya. Op haar veertiende koos Khadaffi haar uit om deel te nemen aan zijn harem. Een groep meisjes en vrouwen die, wanneer het hem zinde, naar zijn privé vertrekken moesten komen om voor hem te dansen als een aapje op een stokje en zich te laten verkrachten. En dat was vaak. Ze werden gehouden in een souterrain, als dieren in een hok.

Soraya is 7 jaar het slachtoffer geweest van deze zieke geest. Ze had weinig keus, want zelfs áls ze ontsnapte, werd haar familie dusdanig onder druk gezet dat ze weinig anders kon dan terugkeren naar 'de Gids'.

Het tweede deel is een verslag van de auteur die op zoek gaat naar meer verhalen en getuigen van deze praktijken. Slechts een handjevol mensen durft met haar te praten, al is het dan anoniem. Want nog altijd zijn de vrouwen die door Khadaffi misbruikt werden in gevaar.

Doordat zij geen maagd meer zijn én niet getrouwd, 'brengen ze schande en schaamte' over hun familie.

Geen man die met zo'n vrouw nog wil trouwen, en hun eigen broers en neven komen alleen van die schaamte af als de vrouw in kwestie niet meer leeft.

Of ze worden simpelweg niet geloofd; Khadaffi's ereleger bestond uit vrouwen, hij predikte voor gelijke rechten voor vrouwen. Hoe kan zó iemand zulke praktijken bezigen? Nee hoor, de dames zullen er zelf voor gekozen hebben...

Het is, als westerling, niet voor te stellen dat er binnen een cultuur zo gedacht wordt.

Khadaffi pakte ook hooggeplaatste vrouwen ( en niet alleen vrouwen!) in met geld en kado's, waarbij het niet duur genoeg kon. Wanneer ze zich eenmaal over lieten halen om met hem de slaapkamer in te verdwijnen, had hij ook over hen controle.

De indoctrinaties door deze man en zijn hooggeplaatste volgelingen (waaronder ook vrouwen!) wordt uit de doeken gedaan in dit verslag. Hoe koos hij de meisjes en vrouwen voor zijn harem uit? Hoe kan het dat niemand dit uit de doeken deed? Hoe heeft dit zó lang kunnen doorgaan?

Seks als wapen, als manipulatiemiddel. Of nee, niet zo zeer seks, maar de macht die dat meebrengt in  verkeerde handen.

Zo liet hij bijvoorbeeld zijn soldaten tegen hun wil in complete gezinnen verkrachten. De beelden ervan werden gebruikt om de vader van zo'n gezin te vernederen.

Onvoorstelbaar. Dat is wat er steeds door mijn hoofd ging tijdens het lezen van dit boek.

En hoe vreselijk dat al deze vrouwen na jarenlange mishandeling, zowel lichamelijk al geestelijk, nu nog altijd niet vrij zijn. Zich nog moeten verstoppen, verschuilen achter leugens en hun land en familie hebben moeten achterlaten. Allemaal omdat één engnek zijn zieke pleziertjes wilde uitleven. Bah.

Geen boek voor even tussendoor, dit.

Wel een indringend boek.

Zoals bekend: geen duimpjes voor waargebeurde verhalen, maar wel veel respect voor Soraya en de anderen die hun verhaal durfden te vertellen en voor de auteur die op zoek ging naar de waarheid achter Khadaffi's vrouwen.

Meer recensies van BibliophileSan