Wat ik nou vind van 'Kom Atir kom'?

BibliophileSan 30 april 2020

De gerenommeerde zoöloog Etienne Geoffrey Saint-Hilaire heeft de opdracht gekregen de reis van  een giraffe, een geschenk van de pasja van Egypte aan de koning van Frankrijk, te begeleiden vanuit Marseille naar Parijs.

Atir en Hassan hebben de reis met Zarafa vanuit Egypte reeds achter de rug wanneer zij kennis maken met Saint-Hilaire.
Deze heeft weinig op met de zwarte Atir en hij besluit onmiddellijk hem zo spoedig mogelijk terug te sturen naar Egypte. Aan Hassan als hoeder van het enorme dier heeft hij voldoende.
Uiteindelijk wordt de groep die op pad gaat nog groter, want naast Hassan en Atir zijn er o.a. nog een tolk, een paar koeien, een antilope, een paar moeflons en een aantal gendarmes te paard die de stoet openen en sluiten.
Niemand in Frankrijk zag eerder een giraffe, en de voettocht die de groep maakt van Marseille naar Parijs, zo'n 880 km, trekt het nodige bekijks.
Maar de giraffe blijkt slechts het decor te zijn van de vriendschap die ontstaat tussen twee mensen die qua achtergrond niet méér van elkaar konden verschillen, maar uiteindelijk zó op elkaar blijken te lijken.

Het verhaal an sich beschrijft de eenvoudige tocht die afgelegd wordt in 1827.
De gebeurtenissen bestaan vooral uit de veranderende relaties binnen de groep.
De sensatie zit dan ook niet in spanning of actie, maar juist in kleinere dingen die zorgen voor een opgetrokken wenkbrauw of een voorzichtige glimlach.
De kennismakingen met (later) beroemde kunstenaars zijn fictief, maar hadden werkelijkheid kunnen zijn, aangezien zij in dezelfde tijd leefden.
De aangedane overnachtingsplaatsen zijn de daadwerkelijke plekken waar Zarafa en haar kleine processie rust hebben genomen.

'Kom Atir, kom!' klinkt het bevel van Etienne Geoffrey Saint-Hilaire aan de jonge begeleider van Zarafa, aan het begin van de tocht.

'Kom Atir, kom!' klinkt de uitnodiging van Etienne Geoffrey Saint-Hilaire aan zijn jonge vriend, aan het eind van de tocht.

Een klein verhaal over 2 mensen, met een bijzondere reis als setting.
Ik vond het prachtig! 4,5 duim

Meer recensies van BibliophileSan