Wat een onwíjs leuk boek!

BibliophileSan 11 oktober 2019
Van dit boek kreeg ik een digitale versie toegestuurd om te recenseren van uitgeverij Vrijdag/ New Book Collective, waarvoor veel dank!

Ik vind het altijd leuk om nieuwe schrijvers te leren kennen. Anne-Laure van Neer had dan wel al 2 boeken geschreven, ik kende haar schrijfsels nog helemaal niet en was nieuwsgierig.

En wat ben ik blij dat ik nu weet van haar boeken heb!
Ik heb ontzettend gelachen om dit boek, hilarisch vond ik het! Als een olievlek spreidt de ellende rondom Louise zich uit en die arme Anne-Laure komt daar beetje bij beetje achter...

Je denkt nu waarschijnlijk: 'Huh, Anne-Laure komt daar achter? Zij heeft het boek geschreven dus hoe zit dat?'

Dat is één van de dingen die het boek zo origineel maakt: Anne-Laure schrijft het verhaal vanuit zichzelf: In een rottige positie moet ze noodgedwongen op zoek naar woonruimte en komt dan in het huis van Louise terecht. Een lieve oude dame die iedereen graag helpt, en zelf wat hulp nodig heeft met het huishouden, vanwege haar demente echtgenoot.
Als Anne-Laure dan een weggestopt manuscript vindt, kan ze haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en begint te lezen.
Bijgestaan door haar innervoice Agatha (die ik overigens graag adopteer mocht Anne-Laure er ooit vanaf willen) ontrafelt ze Louises verhaal, terwijl ze intussen ook nog samen aan een wraakplan werken voor Anne-Laures ex-vriend Bob. Intussen weet ze ook nog even heel subtiel haar eerdere boek 'Justine' te vermelden, als een soort cameo.

Dit boek moet verfilmd worden, zonder twijfel! Al was het maar om het niet-zo-graag-of-helemaal-niet-lezende-deel van de bevolking met dit enorm grappige verhaal kennis te laten maken. Ik zou bioscoopkaartjes kopen!
Ik heb niet eerder een 'thriller' gelezen met zo vele humor. Ik heb genoten van de makkelijk leesbare manier van schrijven, de adremme conversaties en dus vooral van Agatha. O, en Louises bizarre gedachtengangen en uitwegen. En Anne-Laures acties. Nou ja, eigenlijk van alles dus.
Ik ben dan ook bijzonder nieuwsgierig naar haar eerdere boeken, én naar eventueel volgende!

Deze auteur weet je aandacht erbij te houden, een lach op je gezicht te toveren, je te verbijsteren met bizarre gebeurtenissen en op het laatst nog een konijn uit de hoge hoed te halen.

Een unieke leeservaring, waar ik zeker méér van wil!

5 duimpjes en een grote glimlach!

Meer recensies van BibliophileSan