Wat ik nou vind van 'Nooit meer alleen'?

BibliophileSan 14 september 2020
Met dank aan de Crime Compagnie voor dit recensie-exemplaar!

Adem in, hou vast en gáán!
Want eenmaal begonnen in dit boek, duik je in het  leven van Emma en kom je niet meer boven tot het boek uit is!
Het begint met 'de avond dat alles misging' in 1995. Daarna fast forward naar 2019. Emma is kindercoach met een praktijk aan huis. Vóór haar eerste afspraak leest ze nog even snel de krant, en ziet een bericht dat haar leven in één klap op z'n kop lijkt te zetten. Ze weet dan nog niet half hoezeer dat inderdaad het geval blijkt te zijn.
Want als Emma méér wil weten naar aanleiding van dat bericht, lijkt het alsof ze een roedel slapende honden wakker heeft gemaakt.
Alles wat zij en haar schoolvrienden bijna 25 jaar  terug achter zich dachten te laten, lijkt haar nu in haar gezicht aan staren.

Door middel van jaartallen boven de verschillende hoofdstukken, wisselen we het heden af met Emma's examenjaar op de middelbare school.
Een examenjaar waarin niet de examens voor de meeste spanning zorgen.  Emma en haar vrienden zijn 'de buitenbeentjes', en hebben het niet makkelijk.
En zoals het waarschijnlijk in iedere generatie geweest is, en nog steeds, is er een groep die ervan geniet om hen daar herhaaldelijk op te wijzen. Ze worden getreiterd, gepest, bedreigd.  Die sfeer,het machteloze gevoel, het onvermogen daar iets tegen te beginnen... die heeft de auteur goed weten te treffen in dit boek.
De volwassen Emma, die wanhopig probeert grip te houden, die hoopt dat orde en structuur haar gaan helpen in de situatie (want als dat niet helpt, what else?), maar die net zo makkelijk in de valkuilen stapt die bijna met highlights aangeven staan, maken haar menselijk, je kunt je in haar schoenen plaatsen en met haar meeleven.
Wat gebeurt er bij mensen thuis, achter gesloten deuren? Is iemand altijd degene die hij of zij laat zien aan de buitenwereld? Lijdt niet iedereen stiekem ergens onder? Woede, angst, schaamte? Wie heeft er geheimen die het daglicht niet kunnen verdragen?
Een topthriller van Nederlandse bodem! 5 duimpjes!

Meer recensies van BibliophileSan