Wat ik nou vind van 'Spiegeleffect '?

BibliophileSan 10 januari 2021
Allereerst wil ik Marleen Hartog bedanken voor het vertrouwen: ik mocht dit boek voor haar proeflezen.

Dit boek gaat over Kim. Kim wil uit haar relatie met Marius stappen. Dat niet alleen, ze wil uit haar hele huidige situatie weg.
Zonder iemand in te lichten heeft ze haar vertrek naar Thailand voorbereid. Ze wil daar 'zichzelf vinden', zoals dat heet. Even helemaal op zichzelf zijn, genieten van het land, nieuwe ervaringen opdoen. Dat laatste, dat lukt zeker!
In Thailand is ten tijde van haar bezoek een seriemoordenaar actief. Je zou denken: Thailand, groot land, moet wel erg toevallig zijn mocht die kerel net in Kims omgeving actief zijn, maar aangezien hij het op toeristen voorzien lijkt te hebben, is een beetje voorzichtigheid geboden. De voorzichtigheid die Kim juist van zich afgeschud lijkt te hebben, aangezien ze haar grenzen duidelijk aan het verleggen is.
In Thailand leert ze mensen kennen met wie ze normaal gesproken niet in contact zou blijven, en stapt ze *letterlijk en figuurlijk* van de gebaande paden af.
Dan maakt het boek een tijdsprong en is ze weer thuis. Maar hoewel het er aan de buitenkant misschien niet zo uitziet, is Kim niet meer dezelfde als degene die ze vóór haar reis was.
Maar met het einde van  haar reis is ze niet aan het eind van haar avontuur gekomen. Want het gevaar dat ze in Thailand voelde, lijkt weer terug in Nederland dichterbij dan ooit.....

Dit boek las ik een aantal weken terug al, inmiddels is de eerste druk een feit en is het (online, want corona) te koop bij de boekhandels.
Marleen Hartog houdt de vaart erin, heeft precies genoeg personages in het boek gegoten om te verdenken, heeft van de hoofdpersoon een bijzonder interessant type gemaakt, en weet de spanning vast te houden.
Het boek maakt gebruik van diverse perspectieven; uiteraard dat van Kim en Lona, maar  ook hier en daar kort dat van andere personen. Vanwege het wisselende lettertype is daar echter geen onduidelijkheid over.
Het boek bestaat uit 3 delen, die ieder weer voor een verrassing zorgen: niet alleen Kim, maar ook Marleen Hartog houdt zich niet aan het gebaande pad! Vol gas neemt ze je mee langs duistere praktijken.
Toch zat ik na het lezen met wat vragen, die wat mij betreft wat meer uitgewerkt hadden mogen worden.
Desalniettemin heb ik het boek met veel plezier gelezen en ben ik nieuwsgierig geworden naar haar andere boek, 'Skoftig'.
Voor 'Spiegeleffect': 3,5 duim

Meer recensies van BibliophileSan