Wat ik nou vind 'Waarom moet ik u tegen jou zeggen?"

BibliophileSan 09 juni 2020
Allereerst wil ik de schrijfster bedanken voor het recensie-exemplaar.

WOII.

Minni, of Mien, zoals ze genoemd wordt, is getrouwd met Dries. Minni is van origine van duitse komaf en Dries zit in het verzet. Samen hebben ze 4 kinderen, waarvan de oudste, Frits, ondergedoken zit.

Douwe maakt lange dagen met zijn  verzetswerk naast zijn baan als douanier. En Minni, die thuis zit en niet heel gelukkig is, is ervan overtuigd dat Douwe een affaire heeft.

Dan wordt Douwe opgepakt. Is hij verraden? Wat weten ze? Komt hij nog terug? En hoe zit het met die affaire?

Het boek is in 2 stukken te verdelen. Het eerste speelt gedurende de oorlog en de bevrijding.

Het tweede verhaalt over Minni's leven gedurende de jaren daarna tot aan haar dood in 1986.

En eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik dit tweede deel veel beter geschreven vond dan het eerste.

De tijdsgeest wordt sterk neergezet aan de hand van korte beschrijvingen van personen en dingen als kleding en meubels, waardoor je ook zónder de jaaraanduiding boven de hoofdstukken prima weet wanneer het zich afspeelt.

Daarnaast wordt Minni's karakter hier beter uitgewerkt. In het eerste deel vond ik haar erg negatief. Aan de andere kant was haar situatie natuurlijk ook weinig positief, maar ik kon helaas weinig sympathie voor haar opbrengen.

Douwe is in dit eerste gedeelte degene die de sympathie factor moet hebben, maar ook hij schiet af en toe behoorlijk uit z'n slof, gaat te ver.

Wederom: de situatie waarin hij verkeert brengt natuurlijk behoorlijk wat stress mee, dus het is absoluut te verklaren.

Wat betreft het eerste gedeelte van het boek; dat vond ik wat rommelig qua tijd en indeling van de hoofdstukken. Wellicht maakte dit ook dat ik het minder prettig vond lezen.

De score: 3 duimpjes

Meer recensies van BibliophileSan