Indrukwekkend relaas.

Binta Colson 15 juni 2020
Hetty Heinrich is een Duitse 7 jarige meid als ze van de verdrinkingsdood gered wordt door Walter, een vriend van haar oudere broer Karl.Ze groeit op en het gezin verhuist van een kleine woning naar een statig huis,dat ze eigenlijk op onrechtmatige manier verkregen hebben .Er verandert veel in de wereld in korte tijd, mensen verdwijnen, in klassen worden kinderen beoordeeld naar ras ,mensen durven niet meer hun mening verkondigen , verliezen hun huis, hun baan.
Hetty is bevriend met Erna, haar moeder houdt zich bezig met allerlei liefdadigheidswerken voor de SS ( maar niet met haar dochter) en voor haar vader staat Hitler op de 1ste plaats. Waar er in het begin nog sprake is van een vriendschap tussen Walter en Karl ,begint die ook af te brokkelen want Walter is een Jood en een vriendschap is dus niet passend..
De haat tussen de Nazi's en de Joden is enorm.
Hetty gelooft in 1ste instantie haar familie ,maar is ook gecharmeerd door Walter ,die toch haar redder was en die een heel andere visie heeft.
Ze ontmoet hem stiekem en hij vertelt haar ontzettende dingen , hoe de Nazi's de Joden behandelen .Eerst is er ongeloof ,maar langzamerhand ziet ze dat hij de waarheid spreekt en wil ze hem helpen.
Haar gevoelens voor hem brengen haar in tweestrijd, brengen haar zelfs in gevaar.
Ze ontdekt dingen over haar vader die haar in vertwijfeling brengen, de wereld rondom haar wordt steeds gevaarlijker en ze wil en moet een oplossing vinden om Walter te redden. Ze zet alles op het spel .
Haar vriendin Erna waar ze lang twijfels over gehad heeft zal uiteindelijk een grote rol in haar leven spelen.
Dit boek is een grote aanrader. Er zijn passages zoals o.a. de Kristallnacht die me bij de strot hebben gegrepen en me altijd zullen bijblijven. Het is zeer filmisch geschreven en er zijn herhaaldelijk traantjes gevloeid.
Voor mij een boek over oorlog, maar ook over liefde, over verzet, over moed.
5 *

Meer recensies van Binta Colson