Met Een tijd voor genade laat Grisham zich weer van zijn beste kant zien

11 januari 2021
De grootmeester van de legal thriller is terug met een nieuw boek rondom de advocaat Jake Brigance. Jake Brigance werd eerder door Grisham geïntroduceerd in het succesvolle boek De jury, dat later werd verfilmd en inmiddels ook opnieuw is verschenen onder de titel Een tijd om te doden. De afgelopen jaren waren niet alle boeken van Grisham even succesvol te noemen, laten we hopen dat hij met Een tijd voor genade het succes van De jury weet te evenaren.

Een tijd voor genade speelt zich af in Clanton, een plaatsje in de staat Mississippi, aan het begin van de jaren ’90. De 16-jarige jongen Drew Gamble woont samen met zijn moeder en 14-jarige zusje in bij de nieuwe vriend van zijn moeder, de succesvol politieagent Stuart Kofer. Op een avond wordt Stuart met zijn eigen dienstwapen doodgeschoten door Drew Gamble. De inwoners van Clanton zijn het er snel over eens: de moord op een politieagent kan alleen maar bestraft worden met de doodstraf.

“Jezus, je zou zweren dat Kofer tijdens de uitoefening van zijn beroep was gedood, terwijl hij als een echte agent de misdaad aan het bestrijden was. Niet buiten westen door de drank nadat hij zijn vriendin in elkaar had geslagen.”

De advocaat Jake Brigance krijgt de taak om de verdediging van Drew te verzorgen. Met tegenzin ontfermt Jake zich over de zaak. Als blijkt dat Stuart ook een donkere kant had, raakt Jake ervan overtuigd dat hij de juiste persoon is om Drew bij te staan tijdens het juridisch proces. Met zijn pogingen om de volledige waarheid boven water te krijgen maakt hij zichzelf niet bepaald populair bij de inwoners van Clanton. Niet alleen de opdrachten voor zijn advocatenkantoor lopen terug, maar ook de veiligheid van zijn gezin komt in gevaar.

“…de angst voor weer een zaterdagavond, het lange wachten, het licht van de koplampen, de herrie in de keuken, het geschreeuw, het kletsende geluid van huid op huid, de gruwelijke spanning van het gestommel van zijn laarzen die de trap op kwamen, het gebonk, zijn brabbelende woorden, de rare manier waarop hij haar naam riep, hun geïmproviseerde barricade tegen de deur, het rammelen aan de deurknop, het bonzen, het schreeuwen, de onvervalste angst toen broer en zus zich aan elkaar vastklampten; en daarna de stilte…”

Met Een tijd voor genade laat Grisham zich weer van zijn beste kant zien, dit is gewoonweg een heerlijk boek voor de liefhebber van de legal thriller. Uiteraard staat de verdediging van Drew Gamble centraal in het boek. Kan de persoon, die in koele bloedde een agent heeft vermoord, wel eerlijk worden berecht? Zowel collega wetsdienaren als familieleden zinnen op wraak en vinden dat er maar één gepaste straf is: de doodstraf. De omstandigheden waaronder Drew zijn daad heeft begaan zijn slechts bijzaak. Geleidelijk worden deze omstandigheden duidelijk voor de lezer en hiermee groeide ook ons medeleven voor de 16-jarige jongen. De absolute climax van het boek is natuurlijk de rechtszaak, slaagt Jake Brigance erin Drew te behoeden voor de doodstraf?

Het decor waarin het verhaal zich afspeelt is één van de zuidelijke staten van de Verenigde Staten aan het begin van de jaren ’90, waarbij mensen nog steeds worden beoordeeld op basis van hun huiskleur. Vreemd eigenlijk, voor mijn gevoel zijn wij pas net ontsnapt aan de jaren ’90 en is de rassenscheiding iets van tientallen jaren geleden. Aan de andere kant besef ik ook dat respect en tolerantie verre van vanzelfsprekend zijn in onze huidige maatschappij.

Een andere discussie die Grisham aanwakkert met Een tijd voor genade is het bestaansrecht van de doodstraf. Verdient een moordenaar een eerlijk juridisch proces waarbij de kans bestaat dat de straf lager uitvalt dan vooraf gehoopt en wat is de invloed van politiek en de publieke opinie op de rechtspraak?

“Dus veranderde ik van gedachten. Ik denk dat het hoort bij volwassen worden, of het leven, of wijzer worden. Het is niet meer dan normaal dat we de zaken waar we in geloven aan de kaak stellen.”

Meer recensies van