Zeker een boek wat ik vaker ga lezen

boba80 17 januari 2021
Nadat ik de Vliegeraar van Khaled Hosseini had gelezen durfde ik het eerst niet aan om in een nieuw boek van deze schrijver te beginnen, bang om bij een nieuw boek teleurgesteld te worden.. zo mooi vond ik de Vliegeraar.

Voor de week van het vergeten boek toch maar Duizend Schitterende Zonnen uit de kast gepakt.. al was ik inmiddels vergeten dat ik dit exemplaar 11 jaar geleden gewonnen had.
En wat ben ik blij... dit verhaal was wederom prachtig.

Ik vind het altijd knap als de schrijver van een heftig boek (er gebeurt heel wat narigheid in Duizend Schitterende Zonnen) je toch met een goed gevoel het boek laat dicht slaan.
De omgeving van Kaboel word schitterend beschreven door Khaled... de verhaallijnen komen mooi samen en regelmatig wordt je verrast door een wending die je niet verwacht.

Je leeft mee met de vrouwen die onder vreselijke omstandigheden moeten leven.. een cultuur die anders is dan de onze, waardoor je soms niet snapt dat vrouwen zich zo laten onderdrukken.
De oorlog en onderdrukking van de Taliban... alles weet je van de nieuwsberichten, maar nu lees je de andere kant.
Hoe een land zo kan veranderen als de verkeerde mensen de macht krijgen...
En dan het prachtige liefdesverhaal die door het boek loopt..

Tijdens het lezen heb ik gedeeltes van het boek ook geluisterd, helaas werd bij het luisterboek (via Nextory) veel tekst weg gelaten... de voorleesstem was fijn (Sander de Heer) maar ik miste regelmatig stukken die het boek wel vertelde.
Het boek krijgt van mij daarom 5 sterren... echt een boek wat ik over 10 jaar nog een keer wil lezen.
Het luisterboek krijgt er 4.. als je het boek niet mee leest heb je niet door dat er fragmenten weg gelaten worden en het luistert erg prettig..

Meer recensies van boba80