Actuele thema's vermengd met passie

BookAddict 23 april 2020
Het boek gaat over Aya, een vluchteling vanuit Syrië naar Engeland. Elke dag zit ze met haar moeder en haar broertje in het asielzoekerscentrum; dingen regelen en vooral wachten en heel veel onzekerheid. Op een dag hoort ze ergens muziek vandaan komen en kijkt ze stiekem mee met de balletles van juffrouw Helena. Ze wordt gespot door Dottie die zegt dat ze mee moet doen. Aya heeft vroeger ook altijd aan ballet gedaan, voor alles anders werd. Ze danst mee, steeds vaker, maar voelt zich hier ook schuldig over. Haar vroegere vriendinnen, misschien kunnen zij dit allemaal nu niet en wat geeft haar dan het recht om wel plezier te hebben? Juffrouw Helena vindt dat Aya mee moet doen aan een auditie voor een dansschool: zal Aya dat redden of zal ze tegen die tijd al uitgezet zijn samen met haar moeder en haar broertje?

Het is een jeugdboek met op de voorkant een jong meisje, ik verwacht Aya, dat in een balletpakje op het gras zit. Ze lijkt wat verdrietig en diep in gedachten verzonken. De titel van het boek is in het roze en blauw vrij groot op de voorkant te zien en er staat nog een klein stukje tekst op: 'Aya is gevlucht uit Syrië. Zal ze haar droom om ballerina te worden kunnen waarmaken?'. Ik vind het een mooie kaft, eentje die zeker mijn aandacht zal trekken in de boekenwinkel. Het stukje tekst dat erop staat geeft ook goed en kort weer waar het boek over gaat: een vluchteling met een droom die verder weg lijkt dan ooit. Daarnaast vind ik het ook zeker een goede kaft voor de jeugd en ik denk ook zeker dat zij ertoe aangetrokken zullen worden (al denk ik wel dat dat vooral meisjes zullen zijn, in verband met het balletthema en het roze in de kaft).

De schrijfster, Catherine Bruton, heeft een hele prettige schrijfstijl, zeker goed voor de jeugd maar ook pakkend voor volwassenen. Je kom makkelijk door de hoofdstukken heen en er worden prachtige quotes gebruikt in het boek. Wel kwam ik af en toe wat foutjes tegen in het boek en denk ik ook wel dat er soms wat moeilijkere stukjes in hetboek zitten, die misschien voor de jeugd niet heel makkelijk te lezen zijn.
Het thema en de personages worden wel uitgewerkt, maar niet heel diep, wat misschien ook wel zo is omdat het gaat om een jeugdboek. De hoofdstukken zijn kort, wat ik persoonlijk prettig vind lezen. En ook dat is misschien ook wel weer fijn voor de doelgroep. In het boek zitten ook een aantal flashbacks van haar verleden in Syrië en haar vlucht naar Engeland en alle gebeurtenissen tijdens die reis. Deze flashbacks zijn goed aangegeven doordat deze tekst schuingedrukt is. Het is een mooie aanvulling op het verhaal omdat het netjes past in het verhaal in het heden en je begrijpt de gedachten en beslissingen van Aya hierdoor beter.

Wat ik ook een mooie toevoeging vind aan het boek is de brief voorin van Ahmad Joudeh, een balletdanser die ook gevlucht is uit Syrië. Dat laat het verhaal dichtbij komen en het laat je beseffen dat het, ondanks dat het in dit geval fictie is, sommige mensen echt overkomt. En om het nog wat tastbaarder te maken zit er voorin het boek, na de brief van Ahmad, een kaartje van de route die Aya heeft afgelegd met haar familie, haar vlucht uit Syrië. Deze twee dingen vind ik echt een mooie aanvulling van het boek en het maakt het net wat echter voor iedereen.

Uiteindelijk geef ik het boek 4 sterren. Het is een boek met mooie en interessante thema's die de lezer vastgrijpen en pas op het eind weer loslaten. Op wat kleine dingetjes na is het een heerlijk weglezend boek en heeft het ervoor gezorgd dat ik meer stil ben gaan staan bij vluchtelingen en asielzoekers en daar ook meer boeken over zou willen lezen. Een echte aanrader dus, voor zowel de jeugd als volwassenen!

Meer recensies van BookAddict