Psychische roman

BookAddict 25 juni 2020
Katherine is een vrouw van 40, heeft een relatie met Iain en is de redacteur van Leadership. De nieuwe directeur van Leadership neemt haar nichtje mee om als stagiair aan de slag te gaan bij het magazine. Deze stagiair heet Lily, is zo'n twintig jaar jonger en Katherine raakt geobsedeerd door haar. Er veranderen in een korte tijd heel veel dingen in het leven van Katherine en dat komt door Lily, de 'snowflake'. Of toch niet? Zitten deze paranoïde gedachten alleen in Katherine's hoofd?

De kaft is geel met groen en je kijkt op het achterhoofd van een blonde vrouw die op het perron staat. Er staat ook een pakkende quote op: 'als een nieuwkomer je grootste rivaal wordt', die je zeker zover zal krijgen om even de achterkant te lezen van het boek. De kaft zelf zou mij persoonlijk minder snel die neiging geven.

Het verhaal begint met een hoofdstuk vanuit de ogen van Katherine en dat zet je gelijk aan het denken en je gaat daar ook al conclusies uit trekken. Vervolgens springen we 6 weken terug in de tijd en werken we langzaamaan toe naar dat punt. De hoofdstukken wisselen af tussen het perspectief vanuit Katherine en uit het perspectief van Lily. Katherine spreekt Lily direct aan, Lily heeft het over 'haar' of 'ze' als ze het heeft over Katherine. Ik moest zelf enorm wennen aan deze stijl, maar als je er eenmaal inzit leest het vlot door. De schrijfster heeft een fijne schrijfstijl, het leest makkelijk weg. Ik moet zeggen dat ik de gekozen stijl wel bijzonder vind, volgens mij ben ik dat nog niet eerder in een boek tegengekomen. Wat mij betreft dus zeker geslaagd, origineel en interessant.

Het boek wordt aangeduid als een psychologische thriller. Voor mij zat er maar weinig spanning in om het boek een thriller te noemen, maar het psychologische erin snap ik zeker. Dit boek gaat er namelijk vooral om wat de personages 'denken', wat ze in hun hoofd halen. Ik kon mij daar overigens echt enorm aan ergeren, dat heeft de schrijfster goed over kunnen brengen op de lezer. Het verhaal komt naar mijn mening erg langzaam op gang, met vooral de gedachten van beide hoofdpersonages en je leert beetje bij beetje iets meer over ze. Pas op driekwart van het boek wordt het wat spannender en krijg je wat meer dat thrillergevoel.

De geloofwaardigheid van sommige stukken in het boek laat helaas wel wat te wensen over. Er zijn situaties waarin je je moeilijk voor kan stellen dat dat kan gebeuren. Of dat het gebeurt en dat echt niemand iets doorheeft of er iets aan doet. Waarom praten de mensen niet met elkaar en geven ze elkaar niet de kans?

Het einde heeft mij trouwens wel verrast, eigenlijk zelfs tot twee/drie keer toe. Deze plotwendingen op het einde maakten voor mij echt wel veel goed. Ondanks dat het verhaal vrij lang voort kabbelt en het lang duurt voor er echt wat 'thrill' in het verhaal komt, maakt het, toch wel onverwachte, slot veel goed.

Uiteindelijk geef ik dit debuut 3 sterren. Het verhaal komt wat mij betreft te langzaam op gang en loopt een tijdje vrij spanningsloos door. De fijne schrijfstijl en de uiteindelijke afloop van dit boek zorgen ervoor dat ik dit boek toch wel aanraad om te lezen.

Meer recensies van BookAddict