Lezersrecensie
Hoewel Toen je weg was zeker potentieel heeft voor een sterke thriller, valt de schrijfstijl en verhaalopbouw te veel tegen.
Florence is in de rouw nadat ze haar baby verloor. Om tot rust te komen verblijft ze een tijdje in een vakantiehuis aan de Franse kust. In het weekend komt haar vriend Axel langs. Langzaamaan legt Florence contact met een kat en twee buurtbewoners. Wanneer ze terug naar huis wil voelt ze aan alles dat Alex haar terugkeer tegenhoudt. Florence weet niet wat er aan de hand is: is ze echt nog te labiel, zoals Axel beweert, of heeft hij zo zijn eigen geheimen die hij voor haar verborgen houdt?
De titel en cover van Toen je weg was passen uitstekend bij het verhaal. Het boek start in het heden, wat in dit boek het jaar 2024 is. Daarna volgen wissels met een of twee jaar eerder. Het perspectief van hoofdpersonage Florence wordt gevolgd vanuit de ik-vorm. De schrijfstijl in dit boek is eerder inconsequent, een mix van beschrijvingen versus dialogen. De beschrijvingen missen het show, don’t tell principe. De levendigheid die doorgaans door de handelingen van de personages wordt gebracht ontbreekt regelmatig in het verhaal. De afwisseling met dialogen had leuk kunnen zijn, maar ook dit is te vaak een eenvoudige opsomming van wat gezegd wordt. Het gevoel en de gedachten die de gesprekken teweeg brengen bij de personages worden sterk gemist. Het is soms niet duidelijk wie nu precies aan het woord is. Op andere momenten volgen er vlotter geschreven hoofdstukken. Ook het redactiewerk is tekort geschoten. Dat zinnen tot vervelens toe beginnen met het woord ‘ik’ werd niet opgemerkt. De combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat de leeservaring minder fijn is dan wat de lezer gewoon is van Kaat De Kock, die nochtans sterke verhalen neerzet in het Young Adult genre.
De korte inhoud geeft de indruk dat dit een psychologische thriller is. Tijdens het lezen zijn er heel wat situaties die een aanzet kunnen bieden tot speculeren, hints geven, onderhuidse spanning opwekken, maar die kansen laat de auteur helaas liggen. Nergens wordt het echt heel spannend. Het verhaal leest als een roman en heeft weinig thrillergehalte op een aantal cliffhangers na. Pas helemaal op het einde komt er dan toch nog een lang verwachte plotwending. Eigenaardig genoeg voorziet dit e-book alleen de term thriller op de cover, maar op het binnenwerk staat de NUR-code voor romantiek vermeld. Dit zorgt voor grote verwarring waar de verwachtingen voor dit verhaal mogen liggen. Wat wel positief is aan dit verhaal is de karakterontwikkeling van Axel. Die vormt een rode draad in het verhaal. Het is zijn bizarre gedrag dat vragen oproept en de nieuwsgierigheid van de lezer triggert.
Hoewel Toen je weg was zeker potentieel heeft voor een sterke thriller, valt de schrijfstijl en verhaalopbouw te veel tegen. Het debuut van Kaat De Kock in het thrillergenre is helaas een tegenvaller.
Deze recensie verscheen eerder op Vrouwenthrillers.nl.
Bedankt, Vrouwenthrillers, voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling: 2,5*
De titel en cover van Toen je weg was passen uitstekend bij het verhaal. Het boek start in het heden, wat in dit boek het jaar 2024 is. Daarna volgen wissels met een of twee jaar eerder. Het perspectief van hoofdpersonage Florence wordt gevolgd vanuit de ik-vorm. De schrijfstijl in dit boek is eerder inconsequent, een mix van beschrijvingen versus dialogen. De beschrijvingen missen het show, don’t tell principe. De levendigheid die doorgaans door de handelingen van de personages wordt gebracht ontbreekt regelmatig in het verhaal. De afwisseling met dialogen had leuk kunnen zijn, maar ook dit is te vaak een eenvoudige opsomming van wat gezegd wordt. Het gevoel en de gedachten die de gesprekken teweeg brengen bij de personages worden sterk gemist. Het is soms niet duidelijk wie nu precies aan het woord is. Op andere momenten volgen er vlotter geschreven hoofdstukken. Ook het redactiewerk is tekort geschoten. Dat zinnen tot vervelens toe beginnen met het woord ‘ik’ werd niet opgemerkt. De combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat de leeservaring minder fijn is dan wat de lezer gewoon is van Kaat De Kock, die nochtans sterke verhalen neerzet in het Young Adult genre.
De korte inhoud geeft de indruk dat dit een psychologische thriller is. Tijdens het lezen zijn er heel wat situaties die een aanzet kunnen bieden tot speculeren, hints geven, onderhuidse spanning opwekken, maar die kansen laat de auteur helaas liggen. Nergens wordt het echt heel spannend. Het verhaal leest als een roman en heeft weinig thrillergehalte op een aantal cliffhangers na. Pas helemaal op het einde komt er dan toch nog een lang verwachte plotwending. Eigenaardig genoeg voorziet dit e-book alleen de term thriller op de cover, maar op het binnenwerk staat de NUR-code voor romantiek vermeld. Dit zorgt voor grote verwarring waar de verwachtingen voor dit verhaal mogen liggen. Wat wel positief is aan dit verhaal is de karakterontwikkeling van Axel. Die vormt een rode draad in het verhaal. Het is zijn bizarre gedrag dat vragen oproept en de nieuwsgierigheid van de lezer triggert.
Hoewel Toen je weg was zeker potentieel heeft voor een sterke thriller, valt de schrijfstijl en verhaalopbouw te veel tegen. Het debuut van Kaat De Kock in het thrillergenre is helaas een tegenvaller.
Deze recensie verscheen eerder op Vrouwenthrillers.nl.
Bedankt, Vrouwenthrillers, voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling: 2,5*
1
Reageer op deze recensie
