Met dit boek heb ik er een favoriete auteur bij!

Booksanddreamz 24 november 2021
“Winter in de B&B” van Kaat De Kock is een feelgoodroman die zich afspeelt in het najaar, rond de kerstperiode en in het daaropvolgende voorjaar. In die tijdsspanne leren we Hanne kennen: een twintiger die haar job niet leuk vindt en tegenslag in de liefde heeft. Onverwachts erft ze een vakantiehuis in de Ardennen. Wanneer ze bij de bezichtiging ontdekt dat het eigenlijk een grote villa met ruime tuin betreft, besluit ze haar leven om te gooien en trekt ze met haar moeder naar de Ardennen om de villa in te richten als Bed & Breakfast. Maar zitten de dorpsgenoten wel te wachten op extra toeristen en zijn in dit dorp wel leuke vrijgezellen te vinden?

Dit verhaal valt meteen met de deur in huis. Je wordt als lezer direct meegetrokken in het verhaal en leert al zeer snel wat een leuke, gewone meid Hanne is. Je ontmoet haar vriendinnengroep en merkt de gevoeligheden op. “Winter in de B&B” leest echt als een trein. Ik kon het maar moeilijk aan de kant leggen en las het liefst in één ruk door.
De schrijfstijl van Kaat De Kock is bijzonder prettig. Het verhaal wordt in de ik-vorm verteld vanuit Hanne’s perspectief. Er zit veel (droge) humor in het verhaal. Ik heb meermaals luidop gelachen (“No shit, Sherlock!”) en had een constante glimlach op mijn gezicht bij de vele anekdotes en gedachten van Hanne. Er zit veel herkenbaarheid in het verhaal en in het personage van Hanne. Naast het hoofdpersonage komen er ook meer dan voldoende andere personages aan bod.
De eenvoudige, maar toch leuke cover is in mijn ogen ook een reflectie van hoe Hanne zelf is en is daarom ook goed gekozen.
Dit is het eerste boek dat ik las van Kaat De Kock, maar voor mij staat zij onmiddellijk helemaal op de kaart van het feelgoodgenre en ik durf te zeggen dat ik er een favoriete auteur bij heb! Mijn vreugde is dan ook groot dat dit het eerste deel is van een serie. Wie graag een luchtige, grappige feelgood leest waarin realistische emoties en doodgewone personages aan bod komen, moet dit boek echt lezen. Ik plaats “Winter in de B&B” alvast in mijn top 5 van leukste boeken van 2021.

Een dikke dankjewel aan uitgeverij Hamleybooks voor dit recensie-exemplaar. Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik heb ervan genoten!

Meer recensies van Booksanddreamz