3 oktober

Bov 28 september 2020
Met dank aan de leesclub van Ambilicious heb ik het boek 3 oktober - 'ik zal je krijgen' kunnen lezen!

Dit is voor mij de korte samenvatting van het boek zonder spoilers te geven over verdere gebeurtenissen. Je volgt het verhaal vanuit het perspectief van Sjaak, een psychopaat. Van in het begin merk je al dat Sjaak niet de meest normale gedachtegang volgt: hij ziet problemen die er niet zijn en zijn logica is soms alleen voor hem te begrijpen. Toch ben je altijd wel mee met wat hij probeert te bereiken: het veroveren van Janine, haar weglokken van haar familie, … En als dingen niet gaan zoals hij het wenst, neemt zijn agressie de bovenhand. Dit zorgt voor een aantal gruwelijke en onbegrijpbare handelingen van Sjaak tegenover Janine. Zelfs zonder Janine blijft Sjaak zijn woede voor haar verkroppen en blijft hij plannen hoe ‘hij haar zal krijgen’.
3 oktober brengt huiselijk geweld tot dicht bij jou, op een manier die hartverscheurend is en soms moeilijk om over te lezen. Maar het roept ook respect naar boven, respect voor de moed en het lef van Janine. Dat ze zich niet zomaar in haar slachtofferrol laat glijden, dat ze blijft terugvechten. Zelfs nu, door dit boek te schrijven!
Voor de auteur, Anya van der Gracht (dankjewel om met ons in gesprek te gaan tijdens de leesclub!), is het belangrijk om het verhaal van huiselijk geweld naar voren te brengen. Zodat iedereen, hulpverleners, mensen in de sociale sector, maar ook vrienden en familie, op de hoogte is van deze schrijnende praktijk. Zodat alle slachtoffers geholpen kunnen worden. Zodat ze met haar verhaal een groter bewustzijn kan creëren.

Ondanks deze prachtige boodschap, heb ik het boek maar 4 sterren gegeven. Ik had regelmatig moeilijkheden om in het hoofd van Sjaak te blijven, omdat hij zo verwarrend en onlogisch redeneert. Al prijs ik mezelf dan gelukkig dat ik niet hetzelfde denkproces volg als een psychopaat!

Meer recensies van Bov