Ongelooflijk mooie droomwereld

Brigitte 11 oktober 2020
Recensie “Als Doden Dromen” – Mel Hartman – door Brigitte Audiens

Dit was mijn eerste kennismaking met Mel Hartman. En met de eerste zinnen was ik meteen van mijn sokken geblazen. Het verhaal begon ijzersterk en ik zat meteen in het verhaal.

April Charles is het hoofdpersonage. Ze is een jonge meid die in een funerarium werkt. Ze is half sirene, half ripper en ze woont op Aarde. Oorspronkelijk komt ze van Terr, dit is een droomwereld. Slechts één iemand is hiervan op de hoogte. Zelfs haar vrienden en geliefden weten dit niet.

De droomwereld kennen we allemaal zonder het te beseffen. Sommigen kunnen ’s morgens hun dromen herinneren, anderen niet. Maar deze droomwereld is de plaats Terr.

Op een avond gaat April al neuriënd aan het werk. Zonder het te beseffen heeft ze door dit neuriën een dode tijdelijk tot leven gewekt. April heeft hiervoor een gave. De ontwaakte dode is nog steeds overstuur en door haar verhaal te vertellen, komt April te weten dat er criminelen achter het bestaan van Terr zijn gekomen.

Ze hebben er slechte bedoelingen mee en willen er een vakantieoord van maken, een soort van pretpark voor de rijken. De vrouw haar tijd is op en ze sterft nu definitief.

April denkt na over het slechte nieuws en beslist dat ze dit niet kan laten gebeuren. Terr is een vredelievende plek. Er mogen geen indringers komen. Ze moet er alles aan doen om dit te voorkomen. April beseft dat ze dit niet alleen kan, dus zal ze haar vrienden van de wereld van Terr nodig hebben.

Ze moet uitzoeken wie deze criminelen zijn.

Mel Hartman heeft een prachtig verhaal geschreven waarin fantasie geen grenzen kent, maar toch niet overdreven overkomt. Je komt in een echte droomwereld terecht en maakt kennis met ongelooflijke wezens. Door de gedetailleerde beschrijvingen kan je er een voorstelling van maken alsof je mee door Terra loopt. Om een tipje van de sluier te lichten, je ontmoet er elfen, apanzers, kubuswezens, onderwaterduivels en nog veel meer wezens. Iedereen is de vriendelijkheid zelve.

April wordt als een flapuit neergezet, wat ook past bij haar als personage. Je leert haar kennen als een vrolijke jonge meid die verstrooid is af en toe, veel vrienden heeft, geliefd wordt door hen en sarcastische opmerkingen kan geven. Mel heeft haar neergeschreven dat ze zo overkomt en het is haar goed gelukt.

De vriendenkring rond April is boeiend en de avonturen die ze samen meemaken zijn soms zo grappig dat je regelmatig in de lach schiet. Je merkt op dat de sfeer tussen hen goed zit. Ze heeft mensen en wezens rond zich waar ze op kan steunen. Enkele vrienden van haar zijn Pat, de kabouter, Tom en haar werkgever Stefan. Ze hebben elk hun eigen karakter, hun eigen uiterlijk en een eigen verhaal dat perfect samenvloeit in dit boek.

Maar de tegenstanders zijn niet te onderschatten. De spannende momenten en de cliffhangers aan het einde van sommige hoofdstukken zorgen ervoor dat je blijft doorlezen. De korte hoofdstukken moedigen je nog meer aan om net dat ene stukje nog bij te lezen en voor je het weet is het boek uit.

Een boek vol spanning, avontuur, actie, humor en fantasie met een schitterende cover die je bijna hypnotiserend wenkt als je hem in de winkel tegenkomt.

Voor mij was dit een eerste en zeer geslaagde kennismaking met urban fantasy. En ik kijk met heel veel ongeduld uit naar de volgende delen van De Dodenreeks van Mel Hartman.

Voor mij zeker 5***** waard.

Bedankt aan @Uitgeverij Hamley Books en @T&M Leesclub Als Doden dromen dat ik dit boek mocht lezen
Bedankt @Mel Hartman voor dit prachtig boek

Brigitte Audiens