Feelgood thriller

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie Oververhit - Inge Spaan door Brigitte Audiens

In het boek Oververhit maken we kennis met Jolijn. Een vrolijke 28-jarige jongedame die net een knie-operatie achter de rug heeft.
Ze heeft een leuke baan met uitzicht op promotie. Marith is haar beste vriendin waar ze op kan rekenen als het nodig is en vice versa.
Het enige twistpuntje tussen hen, is de relatie van Jolijn met Bastiaan. Hij is nog getrouwd en en heeft al verschillende keren laten horen dat hij wil scheiden en voor Jolijn zal kiezen, maar het wordt op de lange baan geschoven. Jolijn wacht rustig af, maar Marith wil enkel het beste voor Jolijn.

Op een dag vindt Jolijn een vreemde brief tussen haar post. Daarna volgt er een vreemd pakketje dat via haar buurvrouw werd afgegeven voor haar. Er blijven meer en meer rare incidenten elkaar opvolgen en Jolijn voelt zich niet meer veilig. Ze spreekt er met Marith over en ze helpt haar om te onderzoeken wie hier achter kan zitten.

Zou het de vrouw van Bastiaan zijn? Of misschien de rare, nieuwe klusjesman van het saunacomplex waar ze regelmatig komt? Hij kijkt altijd zo raar en zegt nooit iets. Ze voelt zich nooit op haar gemak als hij in de buurt is.

Als Jolijn dit aan Bastiaan verteld, kan hij niet geloven dat zijn vrouw tot dergelijke dingen in staat is. Maar Jolijn voelt zich steeds meer verwarder en bang.

Inge Spaan heeft gekozen voor een mooie cover met een lichaam dat gemasseerd wordt. Daarnaast zie je ook de stones van in de sauna die ze gebruiken om te verwarmen en eventueel opgietsessies met te doen. Dit roept een ontspannen sfeer op dus “Relax en enjoy”.

Mijn verwachtingen van dit boek waren een vlot leesbaar verhaal met opgebouwde spanning, romantiek (= feelgood). Eveneens hoopte ik dat Inge mijn aandacht kon blijven vasthouden tot aan het einde, en dat het niet te voorspelbaar zou zijn. Deze vereisten zijn volledig ingelost.

Inge verwerkte actuele thema’s in dit verhaal zoals stalking en overspel. Doordat ze zeer gedetailleerde beschrijvingen geeft, beleef je de emoties mee. Onder andere van Jolijn. Je zou haar willen helpen. Je voelt de pijn alsof je het zelf meemaakt.
Je kan je de omgeving voorstellen. Je beleeft het hele gebeuren.

Deze auteur heeft door gebruik te maken van korte hoofdstukken een vlotte schrijfstijl. Boven elk hoofdstuk staat aangegeven uit naam van welk personage wordt gesproken. Tussendoor komt de dader heel kort aan het woord. Op die manier kan je zelf mee speculeren wie het is. Maar je wordt verschillende keren op het verkeerde been gezet.

Doorheen heel de zoektocht naar de dader, kom je tot een onverwachte plot. Je had het nooit kunnen raden.

De combinatie feelgood thriller is me heel goed bevallen. Ik had geen idee wat ik me hierbij moest voorstellen, maar deze twee passen mooi bij elkaar.

Ik hoop zelfs op een tweede deel.

Het boek Oververhit is voor mij 4**** waard

Meer recensies van Brigitte