Grappige en eigenwijze teckel,Tom

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie Pak die bal, Teckel Tom! - door Brigitte Audiens

Dit is het tweede deel van een reeks prentenboeken over een leuk en eigenwijs hondje Tom, een teckel.

In het eerste deel kon je reeds kennismaken met Teckel, Tom. Vandaag volgen we Teckel Tom in het tweede deel. Hij krijgt een nieuwe bal van papa Pablo.

Papa Pablo gooit de bal weg en zegt: “Pak de bal, Teckel Tom”, maar Tom draait zich lekker om op zijn dekentje en slaapt verder.
Iets later komt Saar de woonkamer binnen, ze vraagt: “wat doen jullie? “ Papa Pablo zegt dat hij een nieuwe bal heeft gekocht voor Teckel Tom en dat hij deze wil leren te “apporteren”.
“Oh” zegt Saar, “maar dat doet Tom al lang hoor, kijk maar”. Ze gooit de bal weg en teckel Tom loopt vrolijk achter de bal aan en brengt deze terug naar Saar.

Papa Pablo wil dit verder gaan oefenen en ze gaan met z’n allen naar het park. Saar gooit de bal weg en Tom brengt deze iedere keer weer terug. Papa Pablo wil het ook een keer proberen en werpt de bal veel verder, maar de bal komt met een plons in de vijver terecht. Teckel Tom blijft aan de kant van de vijver zitten en kijkt naar de bal die op het water blijft drijven. Wie gaat de bal nu terugbrengen ?

Pak die bal, Teckel Tom is een vrolijk prentenboek van Bette Westera. Het is een aangenaam boek om voor te lezen. De kinderen zullen genieten van de eigenwijze teckel Tom die niet naar papa Pablo wil luisteren, maar wel naar Saar.

Vooral de kinderen die zelf ook dieren thuis hebben, weten dat een hondje ook moet leren gehoorzamen. Sommige dieren kan je zelfs kunstjes leren en dit truukje om de bal terug te brengen zullen ze geweldig vinden.

Het boek zelf heeft een hardcover in een heel opvallende mooie gele kleur. Hierop zie je teckel Tom staan met een vrolijk snoetje tussen een grote verzameling balletjes.
De tekeningen werden gemaakt door Noëlle Smit. Ze heeft ook gedetailleerde illustraties gemaakt in het verhaal zodat de kleinsten die nog niet kunnen lezen eveneens veel plezier beleven aan dit boek.

Dus dit kleurrijk exemplaar kan je zowel gebruiken als voorleesboek of als prentenboek, waarbij je zelf je verhaaltje kan fantaseren aan de hand van wat je ziet. Veel pret verzekerd.

Dat er wel degelijk in detail getekend wordt, kan je merken aan de naam van Tom op zijn drinkbakje, een mooie tekening van een teckel aan de muur enz. Je merkt het ook aan De kleine dingen die je in een park opvallen als je zelf met je hond zou gaan wandelen.

De tekst is eveneens eenvoudig gehouden, zodat de beginnende lezertjes geen moeite hebben dit fantastische verhaaltje te begrijpen. Wat zullen ze lachen als ze weten wat er allemaal nog staat te gebeuren.

Dit is een superleuk boek en zeker een aanrader voor de allerkleinsten om naar de kleurrijke tekeningen te kijken. Zeker ook voor de kindjes die kunnen lezen om te ontdekken wat teckel Tom zal doen en eveneens voor de volwassenen om uit voor te lezen. Kortom geschikt voor alle leeftijden. Jong en oud gaan samen met veel plezier dit boek kiezen en er van genieten.

Teckel Tom heeft met zijn grappige capriolen mijn hart gestolen en verdiend 5*

Meer recensies van Brigitte