Beatrix als Jessica Fletcher in een cosy-crime met enorme humor

Caroleest 08 mei 2024
Dit is het tweede deel in deze hilarische cosy-crime serie. Het eerste deel “Beatrix en de moord op Huis ten Bosch” waar ik al enorm van heb genoten, maakte mij ook heel benieuwd naar het vervolg.

We zijn weer terug in de jaren 80, Beatrix is ergens in de 40 en koningin. Na een gigantische verbouwing is er ook veel vernieuwd, en daar ligt nu juist het probleem. Hierdoor word er iemand van de staf vermoord en de dader is niemand minder dan Beatrix zelf. Maar een koningin mag je niet beschuldigen van moord. Beatrix deint voor niets terug en besluit dat ze samen met haar vriendin/secretaris Jet op onderzoek uitgaat. Want aan de politie hoef je het niet over te laten, die hebben hier geen kaas van gegeten. En zo komt Beatrix weer in chaotische en hilarische situaties terecht, waardoor de humor weer heerlijk hoog ligt. Wie heeft het op Beatrix gemunt en waarom?

De schrijfstijl is vlot, levendig, met veel humor en een goede spanningsopbouw naar de finale toe. Het is een up-tempo cosy-crime die leest als een film. De korte hoofdstukken zijn ook heel fijn.
Beatrix is zo heerlijk gewoon neergezet, zo noemt ze iemand van haar staf een sukkel (ik geef haar geen ongelijk, hij is ook een sukkel) en dat je mee kunt lezen/luisteren met haar gedachtegang is ook hilarisch. Ik zag het al helemaal voor me. Beatrix in het donker in een punk outfit op een oud barrel van een fiets. De beste undercover outfit die je maar kunt hebben, whahaha.

Ik heb dit boek helemaal gelezen maar ook nog een deel het audioboek geluisterd, ik was zo nieuwsgierig hiernaar. Het is ingesproken door Tessel Blok en ze zet Beatrix zo heerlijke neer met een bekakte stem, dat je het zo voor je ziet.

Ik zag Beatrix detective spelen alsof ze Jessica Fletcher was van Murder she wrote.

Dit is echt een aanrader voor de cosy-crime liefhebbers die de humor ervan kunnen waarderen. Echt genieten dit tweede deel. Dat maakt me nog nieuwsgieriger naar een derde deel, want Beatrix kan echt niet stilzitten.

Meer recensies van Caroleest