Beter dan verwacht

CatharinaDebruyckere 31 december 2023
Het is iets, als mensen die je kent, ook is het maar via via een boek uitgeven, het in je handen droppen en je dan verwachtingsvol aankijken.
Lees het en wees eerlijk, was de opdracht. We zitten niet te wachten op schouderklopjes, we zijn geen twaalf jaar oud. Behoed ons voor een afgang...

Mijn verwachtingen waren niet bijster hoog en eerlijk: je merkt aan de opbouw, het plot en de schrijfwijze dat hier twee amateurs aan het werk zijn. Maar wel bezielde amateurs, het vertelplezier is overduidelijk: de tekeningen zijn ruw en onjuist maar wel charmant en doen vermoeden dat het de bedoeling was, om te lijken op het boek in het boek.

De schrijfwijze is nog niet sluitend, meestal leuk en vlot geschreven, met personages die niet altijd in keurige volzinnen spreken en dartele omschrijvingen maar soms lijkt het alsof de schrijver te lang heeft nagedacht of ze iets al dan niet zou schrijven en voelt het een beetje stroef, alsof een tussenzin ontbreekt.

Maar het was leuk.
En blijkt, na navraag, dat dit ook gewoon de bedoeling was: een leuk, vlot en spannend avonturenverhaal schrijven en daar zijn ze wel in geslaagd.
Ondanks de lichtheid van het onderwerp ( tekst op de omslag is een beetje misleidend) komen er ook wat 'serieuze' onderwerpen aan bod, alleen nooit als onderwerp van het verhaal wat best eens verfrissend is. Ik lees regelmatig Young Adult boeken, ik heb er een zwak voor, maar soms heb je het gevoel dat je het allemaal al eens gelezen hebt.
Hier niet, helemaal niet. Ik heb mij moeten focussen op het eerste deel; je krijgt een brok informatie die ze misschien beter wat hadden gedoseerd maar dan ging het plots een versnelling hoger en werd het gewoon leuk lezen.
Alle info had je als lezer al gehad, in deel één en nergens werd dus nog afgeremd om iets te verklaren. Volle kracht vooruit, leek het motto.

Van mij dus vier sterretjes, voor originaliteit, omdat het me aangenaam verrast heeft en afwijkt van wat ik gewoon was, zonder echt buitensporig bizar te worden.
En één sterretje voor de fantasievolle wereld die ze oproepen, waarin je helemaal in meegaat en het allemaal, vreemd genoeg, heel logisch aanvoelt.
Er is over nagedacht, dat was ook duidelijk.

Leesplezier en schrijfplezier mogen niet onderschat worden, dit voelde als beide en soms moet dat niet meer zijn.

Meer recensies van CatharinaDebruyckere