Je leven geven en toch....in de vergetelheid belanden.

CatherineBoury 22 maart 2023
Gabrielle Petit was een Belgische vrouw, een prille twintiger, die in de Eerste Wereldoorlog een eigen ondergronds netwerk opzette. Omdat ze in Doornik woonde, maar ook thuis was in Brussel, kon zij, als vrouw, tamelijk vrij rondreizen en zo informatie verzamelen over troepenbewegingen en plannen van de Duitsers. Helaas werd ook haar netwerk opgerold.
Het boek vertelt hoe ze voor de militaire rechtbank kwam en daar ter dood werd veroordeeld, net als Edith Cavell in de korte periode voor haar. Gabrielle weigerde om gratie te vragen en werd, zonder dat er veel ruchtbaarheid aan werd gegeven, door de Duitsers gefusilleerd. Omdat Gabrielle van eenvoudige komaf was en geen familiaal netwerk had, werd haar geschiedenis pas na de oorlog goed opgepikt en werd ze toen een toonbeeld van opoffering en verering als Belgische heldin.
Het boek vertelt hoe de aandacht voor deze verzetsheldin evolueerde naar een hoogtepunt om daarna weer af te zwakken tot een punt waar we nu zijn beland. De grote heldin haalde nauwelijks de top 100 van grootste Belgen.
Een verhelderend boek en een figuur die grotere bekendheid zou moeten krijgen en die meer verdient dan de films die begin vorige eeuw zijn gemaakt en het bescheiden plaatsje in geboorteplaats Doornik.

Meer recensies van CatherineBoury