De vegetarische weg naar succes

Charissa87 08 juni 2020
In De Vegetarische Slager van Jeroen Siebelink volgen we het succesverhaal van Jaap Korteweg. Jaap, akkerbouwer en slagerszoon, wordt na de varkenspest en gekkekoeienziekte vegetariër. Hij heeft echter heel veel moeite om dit vol te houden. De alternatieven zijn niet om naar huis te schrijven. Na zijn ontmoeting met Niko Koffeman, later zijn rechterhand, besluit Jaap om zelf met een alternatief te komen. De lekkerste vleesvervanger met de echte smaak van vlees waar zelfs de echte vleeseter fan van wordt. En stel je voor, er hoeft geen enkel dier voor te sterven!

In 2010 wordt De vegetarische slager geboren en de reis naar succes begint. Een reis met de nodige tegenslagen en vooral veel weerstand van oa "echte" slagers en veehouders. Ondanks deze tegenslagen blijft Jaap zijn droom najagen, hij zàl de grootste slager ter wereld worden.
Jaap doet dit natuurlijk niet alleen. We maken kennis met de vaste kern in de organisatie. Dit had wel iets uitgebreider mogen zijn zoals wat achtergrond over Loes. Zij is namelijk diegene die het hele boeltje draaiende houdt van in het begin. Andere details hadden dan weer minder gemogen. Er is 1 hoofdstuk dat ik persoonlijk wat langdradig vind en dat is hoofdstuk 6, de vegetarische jager. Dit hoofdstuk vertelt hoe en waarom Jaap vegetariër werd. Op zich wel boeiend maar het had van mij iets korter mogen zijn.

Het boek is verdeeld in 7 hoofdstukken die elkaar afwisselen in flashbacks naar Jaaps jonge jaren en de reis van De Slager die begint in een klein winkeltje, een tussenstop maakt in een eigen kiloknallerfabriek en eindigt met de overname van Unilever. Nu ja, hier eindigt de tijdlijn (2020), ik denk niet dat het verhaal van Jaap hier eindigt...
Door de vlotte schrijfstijl van de auteur leest dit boek als een roman. Dit is echt een groot pluspunt want het houdt je als lezer geboeid. De onafhankelijkheid en vrijheid van Jeroen Siebelink zorgen ervoor dat dit een eerlijk en open boek is. Er wordt niets verbloemd.

Dit boek inspireert de lezer niet persé om vegetariër te worden maar vooral om groot te dromen en die droom vooral te blijven najagen. De missie om mensen geen vlees meer te laten eten maakt dit succesverhaal extra mooi.

Meer recensies van Charissa87