Het best waar het menselijke speelt...

Charles 03 augustus 2022 Auteur
Een mooie bundel met 21 korte sf-verhalen. Niet elk verhaal is even origineel en even diepgravend, niet elk verhaal raakt, maar dat hoeft ook niet (en het kan ook niet). Wel zijn de verhalen zijn prachtig gevarieerd, ze snijden een veelheid van leuke en soms ook heel boeiende thema's aan - en eerlijk is eerlijk: de auteurs zijn uitstekende vertellers. Onmogelijke situaties worden beschreven met een vanzelfsprekendheid die de contekst aannemelijk maakt en het verhaal tempo geeft. De beste verhalen vond ik 'Vrijheid is standalone' en het slotverhaal 'Verstilde liefde'. Zij spraken mij in het bijzonder aan, niet omdat ze een filosofie meegeven waar je het al dan niet mee eens zou moeten zijn, maar omdat ze je (even) laten nadenken over een paar van de vragen en thema's die ons menselijk maken, namelijk 'wat is vrijheid' en 'wat is liefde'. En volgens mij is dat korte moment van nadenken, dat actualiseren van bekende thema's in een onbekende context, dat moment van herkenning van 'ja, inderdaad, dat is waar het om gaat (of juist:nee, dat nooit)' in essentie het doel van sf. Aanbevolen, dus!

Meer recensies van Charles