Een tragische geschiedenis in een wilde en boeiende natuurlijke omgeving.

chrisdeweerd 17 maart 2020
De zeer veel lof oogstende debuutromaan van de biologe en zoologe Delia Owens (ca. 1949)"Daar waar de rivierkreeften zingen" heet oorspronkelijkl "Where the crawdads sing". De roman stond 25 weken bovenaan de New York Times bestsellerslijst.

Het boek beschrijft het leven van Kya, een jong meisje dat in een eenvoudige hut in het moeras leeft, met haar ouders en broer en zus. Ze moet al heel jong voor zichzelf zorgen omdat haar moeder haar drankzuchtige vader en haar verlaat. De andere gezinsleden vertrokken al eerder.
Kya is heel sterk en weet alleen te overleven op een bestaansminimum.Wanneer ze volwassen wordt leert ze twee jongens uit de nabijgelegen stad kennen. Deze jongens worden bevriend met haar. De ene heeft een goed karakter en helpt haar, maar het karakter van de andere is minder prettig.
Wanneer deze laatste op een dag dood in het moeras gevonden wordt zien de stadsbewoners Kya al snel als zijnde betrokken bij deze zaak. Kya werd ook al een lange tijd door dezelfde mensen gediscrimineerd vanwege haar arme afkomst. Na deze onwikkelingen wordt het verhaal al snel erg spannend....

De mooie natuurbeschrijvingen maken het boek erg aantrekkelijk en ook de voortdurende strijd van Kya om haar hoofd boven water te houden boeit de lezer.
De plot is onverwacht en naar mijn mening iets te laat, waardoor voor mij de spanning wat wegvalt. De plot zou sterker en spannender gekund hebben.
Dat is ook het enige wat valt aan te merken op dit prachtige en boeiende boek.

Meer recensies van chrisdeweerd