Mooie roman

Christa Klerks 26 december 2023
Ik heb een exemplaar van dit boek gewonnen via een winactie van Hebban waarvoor dank.
Hartenstrijd bestrijkt het leven van de drie vrouwen over de periode van een jaar. Per hoofdstuk wordt er gewisseld tussen Blue, Midge en Delphine, zodat je als lezer mee wordt genomen in hun leven, gedachten en gevoelens.
Rees heeft een prettige manier van schrijven maar door de trage opbouw van het boek had ik het boek bijna weggelegd maar dat heb ik gelukkig niet gedaan. Halverwege het boek komt het verhaal echt op gang en wordt je als het ware het boek ingezogen en kun je het haast niet meer wegleggen omdat je wil weten hoe problemen die om de hoek komen kijken aflopen.
In Hartenstrijd volgen we Ishbel Camberwell, roepnaam Blue, die door haar vader voor het blok gezet om binnen een jaar een man te vinden. Blue wil echter niets liever dan schrijver worden en krijgt een baantje bij de plaatselijke krant. Delphine, die als kind al mishandeld werd en vervolgens is getrouwd met een gewelddadige en alles bepalende man die het nog eens dunnetjes overdoet. En Midge, de stiefmoeder van Blue. Zij heeft iets traumatisch meegemaakt dat nog zwaar op haar drukt.
Het is mooi om te lezen hoe Blue en Delphine zich steeds verder ontwikkelen en zelfverzekerder worden in hun leven. Blue ontwikkelt zich van een naïeve jonge vrouw naar een vrouw die liefde en vriendschap van elkaar leert te onderscheiden. Ze durft keuzes te maken en weet zich staande te houden in een mannenwereld. Delphines geschiedenis laat zien dat het leven met een gewelddadige man een constante angst en spanning met zich meebrengt. Het is een heftig thema en is goed uitgewerkt. De manier waarop een man een vrouw kan isoleren en overheersen is overtuigend neergezet. Ook het verhaal van Midge wordt steeds duidelijker. Je leest steeds meer van wat ze heeft meegemaakt en wat dat vooral geestelijk met haar gedaan heeft. Uiteindelijk vinden ze alle drie hun geluk zowel in hun eigen leven als in het leven met elkaar.
In Hartenstrijd komen er meerdere thema’s aanbod: familie, ontluikende liefdes, een vrouw aan het werk in een mannenwereld en huiselijk geweld.

Meer recensies van Christa Klerks