Terug naar het begin

claudtje 25 januari 2023
Verkeerde plaats, verkeerde moment geschreven door Gillian McAllister is een verhaal wat het net even anders doet dan de meeste boeken. Wanneer moeder Jen ziet dat haar zoon iemand vermoord vlak voor hun huis, kan ze maar niet bevatten wat er nu precies is gebeurd en misschien nog belangrijker, waarom haar zoon dit heeft gedaan. Als ze de volgende ochtend echter wakker wordt, lijken haar zoon en man echter van niks te weten. Al snel blijkt dat Jen iedere dag een stukje verder terug de tijd in gaat. Ze zet dan ook alles op alles om ervoor te zorgen dat ze de toekomst verandert om zo de moord te voorkomen.

De cover trok al meteen mijn aandacht. Deze heeft iets mysterieus en dezelfde vrouw is twee keer afgebeld maar dan met een andere kleur jas en op zijn kop. Na het lezen van het verhaal vond ik dat er goed bij passen, alleen het is mij niet helemaal duidelijk geworden waarom ook de Big Ben is afgebeeld, aangezien het verhaal zich rond Liverpool afspeelt. De titel is grammaticaal niet helemaal correct en bekt dan ook niet helemaal lekker. Hiervoor hadden ze ook gewoon de Engelse titel kunnen behouden, zeker als je de ondertitel, die mij erg nieuwsgierig maakte, gewoon in het Nederlands zou laten staan. Hierdoor is er geen verwarring over in welke taal het boek geschreven is, maar heb je wel een titel die wellicht een groot publiek zal aanspreken.

Het verhaal zelf is vlot geschreven met een erg originele verhaallijn. Juist doordat je steeds een stukje terug de tijd in gaat, blijf je lezen omdat je toch wilt weten wanneer het moment komt dat Jen het patroon doorbreekt. Fijn hierbij is dat in het begin van elk hoofdstuk staat aangegeven welke dag het is. Zo start het verhaal op “dag 0”, maar wordt er met een negatief getal aangegeven dat het zoveel dagen voor dag 0 is. Deze tijdlus verloopt eigenlijk heel soepel en als lezer heb ik dit niet storend ervaren. Het verhaal las voor mij net zo prettig als een boek wat wel in chronologische volgorde is geschreven.

De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt en voelen aan alsof ze daadwerkelijk bestaan. Sommige nevenpersonages hadden van mij wel wat beter gemogen. Een aantal zijn niet heel goed blijven hangen wat nou precies hun aandeel was en bij andere had hun verhaallijn wel wat uitgebreider gemogen.
Al met al heb ik dus erg genoten van dit verhaal en ik ben dan ook benieuwd naar ander werk van Gillian McAllister. Dit boek krijgt van mij dan ook een mooie 8.

Meer recensies van claudtje