originele roman met een overvloed aan feiten en personages

Cristina C. 05 september 2019
‘Het boek van de vergeten artiesten’ heeft een originele plot: Mathis, een Duits boerenjongen die zijn dromen najaagt en daarna een succesvolle röntgenartiest wordt, en zijn partner Metha, de sterke vrouw die bij de circus optreedt.

Het feit dat er twee verhaallijnen in zaten, toen Mathis nog jong was begin van de twintigste eeuw, en daarna in het Berlijn vóór de 2e Wereldoorlog, vond ik in het begin interessant en daardoor wilde ik verder lezen.

Maar door de overvloed aan weinig uitgediepte personages raakte ik gaande weg als het ware de 'grip' kwijt over het hoofdverhaal (die van Meta en Mathis) en kon mij het steeds minder overtuigen.

Wat mij het meest is bij gebleven van deze historische roman zijn de talloze artiesten die hun eigen leven durfden te leidden en die tijdens het nazisme probeerde te overleven, in veel gevallen tevergeefs.

Meer recensies van Cristina C.