De harde regels van de outback

Cristina C. 11 september 2019
Een man wordt dood gevonden bij het graf van een veedrijver in het midden van de Australische outback. Er zijn geen sporen van geweld en blijkbaar had hij zijn auto op 10 km achtergelaten met een volle tank en eten en drinken.

‘Is hij per ongeluk gescheiden geraakt van zijn auto?’

Of hij misschien vermoord? En door wie? Na een paar pagina’s kon ik niet meer stoppen met lezen maar. Juist door het lage tempo waarin de verhaallijn zich opbouwt voelde ik de onderhuidse spanning en de waanhoop van de nabestaanden. De personages zijn sterk: ze hebben gebreken, schuldgevoelens, spijt, leven in angst, en zitten vol geheimen.

De dialogen zijn echt, de schrijfstijl van Jane Harper is krachtig:

‘Het leven is hier zwaar. We proberen allemaal om ons er op de best mogelijke manier doorheen te slaan. Maar geloof me, er is hier helemaal niemand die zichzelf niet voorliegt.’

‘Verlaten’ is een fantastische thriller waar je je gelijk in de desolate Australische outback waant en de beklemmende hitte en droogte als het ware kan voelen.

PS Waarom ontbreekt er in de ebook de plattegrond van de regio waar de familiebedrijf zich bevindt? Het staat er anders wel op de Engelse paperback

Meer recensies van Cristina C.