een leuk verhaal met precies de juiste hoeveelheid avontuur

D. Steeg 17 oktober 2020
Koningskind is het nieuwste boek van Selma Noort en is geïnspireerd op koning Salomo uit het Bijbelverhaal.

De vijftienjarige Lydia is nog maar een kind wanneer ze ongewild zwanger raakt van de koning. Ze schaamt zich en wanneer ze acht maanden zwanger is, besluit ze weg te lopen van huis. Ze wordt gevonden door de Steenhouwer wiens dochter is gestorven tijdens de geboorte van haar eigen koningskind. Ze besluit bij hem in te trekken om zo een veilig onderkomen te hebben. Bij de geboorte van haar dochtertje komt ze erachter dat het meisje een reigerarmpje heeft, een verkort armpje met maar 3 vingertjes. Daarnaast blijkt, wanneer ze groter wordt, dat haar dochtertje Zissel niet kan praten.

Een paar jaar later ontdekt Zissel tussen het riet een achtergelaten jongetje van haar leeftijd, ze besluit hem mee te nemen naar haar moeder en de steenhouwer. Samen zorgen ze voor het jongetje en al snel worden de twee erg close.

Dan blijkt Lydia zwanger te zijn van de steenhouwer. Ze kunnen hun geluk niet op. Maar in de nacht van de geboorte gaat er bij reizende edelen die in het dorpje aan de lage oever zijn gestrand, iets verschrikkelijk mis. Het zoontje van de edele vrouw is te vroeg en tevens doodgeboren. Op aanraden van de rietvlechtersvrouw stelen ze het pasgeboren jongetje van Lydia. Zissel gaat achter haar broertje aan. Zal het haar lukken om haar broertje veilig te houden en haar identiteit als koningskind geheim te houden?

In Koningskind komt de andere kant van koning Salomo naar boven. Zo heeft hij meerdere meisjes tegen hun wil in zwanger gemaakt en de zoontjes nam hij mee naar het hof. Noort heeft een unieke kijk op het verhaal en dit komt dan ook goed naar voren in het verhaal.

Ondanks Zissels gebrek aan spraakvermogen en haar korte armpje weet ze toch te communiceren door middel van gebarentaal. Samen met haar beste vriend heeft ze zelfs een eigen taal op de fluit ontwikkeld. Zissel komt dan ook over als een vrolijk meisje dat altijd alles positief bekijkt. Ze is echter zich wel erg bewust van wat gevaar is en wanneer dit op de loer ligt. Hierdoor is Zissel in mijn ogen al erg volwassen voor haar leeftijd.

De moeder van Zissel, Lydia, heeft ook een belangrijke rol in het verhaal. Zij blijft gedurende het verhaal steeds terugkomen en is echt de steun en toeverlaat van Zissel.

Noort heeft een erg fijne schrijfstijl waardoor je als lezer snel door het verhaal vliegt. Helaas worden sommige gebeurtenissen in mijn ogen soms iets te uitgebreid behandeld waardoor de vlotheid soms wat minder is.

Koningskind bevat een paar illustraties die elk goed bij het verhaal passen. Zo krijgt de jonge lezer ook een goed beeld van voorwerpen uit de tijd van koning Salomo. Noort heeft zich erg goed weten te verdiepen in de geschiedenis en dit komt bijvoorbeeld goed naar voren in het verschil tussen de edelen en de burgers. Ook laat Noort zien dat het leven voor de edelen niet altijd leuk is. Dit blijkt bijvoorbeeld als de edele vrouw haar zoontje verliest.

Het einde van het verhaal had ik zelf niet zien aankomen tijdens het lezen, maar was tijdens de ontknoping zelf wel voorspelbaar. Wat ik jammer vind, is dat in tegenstelling tot de achterflap niet alleen Zissel achter haar broertje aan gaat. Daarentegen wordt hierdoor wel de familieband uit Zissels familie nog beter zichtbaar.

De lezer heeft eigenlijk geen voorkennis over de Bijbelverhalen nodig, waardoor dit verhaal voor zowel gelovige als niet-gelovige kinderen vanaf een jaar of 10 geschikt is. Al met al is Koningskind een leuk verhaal met precies de juiste hoeveelheid avontuur.

Gelezen voor Indeboekenkast

Meer recensies van D. Steeg