twee culturen, een verhaal

D. Steeg 12 oktober 2020
Meral is de debuutroman van Froukje Santing. Eerder schreef ze twee non-fictie boeken (Vechtscheiding en Dwars op de tijdsgeest) en verschillende artikelen als correspondent voor het NRC handelsblad en het Radio 1 journaal. Momenteel is ze naast schrijver ook journalist voor onder andere De Groene Amsterdammer en Wordt Vervolgd.

Meral is arts bij een gemengde huisartsenpraktijk in Amsterdam. Dit werk doet ze al een tijd met veel plezier. Ondanks dat Meral van Turkse komaf is en uit een gelovig gezin komt, staat het geloof in haar leven en tijdens haar werk niet centraal. Thuis is dit echter heel anders. Merals man Bilal is streng gelovig en streeft ernaar dat zijn kinderen, en dan vooral zijn zoon Ismael, zich net als hij aan de strenge Turkse normen en waarden houden. Helaas heeft Ismael dezelfde instelling als zijn moeder en het duurt dan ook niet lang, voordat hij wegloopt van huis en zich aansluit bij de islamitische Gülenbeweging.

Meral besluit op zoek te gaan naar haar zoon om hem terug te halen naar Nederland en naar huis. Hiervoor moet ze echter wel haar eigen achtergrond en overtuigingen onder ogen zien en wordt ze gedwongen om hierin een balans te vinden. Zal het Meral lukken deze balans te vinden en haar zoon veilig naar huis te halen?

Meral is een verhaal waarin zowel de Turkse als Nederlandse cultuur goed naar voren komen. Santing heeft zich tijdens haar studie gefocust op wereldreligies en dan vooral de Islam in de moderne wereld. Hierdoor heeft ze erg veel kennis van deze religies, waardoor dit ook erg goed is uitgewerkt tijdens het verhaal.

In de schrijfstijl van Santing is het duidelijk zichtbaar dat ze zeker al veel schrijfervaring heeft. Daarnaast vond ik het ook erg duidelijk naar voren komen dat ze journalist is. De meeste gebeurtenissen in het verhaal worden compact, maar toch ook compleet beschreven net als journalisten dat vaak doen.

Meral is vlot geschreven, maar doordat het verhaal zich zowel in Nederland als Turkije afspeelt moest ik vaak schakelen tijdens het lezen. Ik vond het een leuke toevoeging dat er ook Turkse woorden voorkwamen in het verhaal, die werden toegelicht in een lijst achter in het boek. Het opzoeken van de woorden in de lijst kostte me vaak echter veel tijd en hierdoor werd ik telkens weer uit het verhaal gehaald. Dit vond ik jammer, omdat dit echt de vlotheid van het lezen verminderde.

Meral is een personage met twee kanten die ook duidelijk naar voren komen in het verhaal. Tijdens haar werk als arts kijkt ze altijd naar de mogelijkheden en is ze open. Thuis is dit echter heel anders. Ze is thuis veel meer gesloten en laat haar man Bilal echt de baas zijn. Hij neemt dan ook de belangrijke beslissingen. Het verschil tussen de twee zorgt ervoor dat de lezer kennis maakt met hun verschillende denkwijzen en de verschillen in cultuur.

3.5 sterren

Gelezen voor Indeboekenkast