Op reis door dromenland

Daphne29 15 september 2020
Mijn overheersende indruk is op een hele positieve manier 'RAAR'. Ik vond het leuk, spannend, gek maar toch vooral raar. Ik had bij verschillende scènes het gevoel 'wat ben ik nu aan het lezen?' en dit wekte enorm mijn aandacht en interesse op! Ik merkte dat ik bleef lezen en dat ik het niet meer kon wegleggen. De scènes zijn soms wat vreemd, waardoor je wilt verder lezen om er zeker van te zijn dat het klopt wat je gelezen hebt. Verschillende onderwerpen komen aan bod die andere schrijvers soms niet durven te schrijven en dat vind ik juist wat het boek zo speciaal maakt.
Mel Hartman deinst niet achteruit voor misschien wat 'ongewonere thema's' aan te halen en dit zorgt ervoor dat we meteen in het verhaal gesleurd worden en blijven verder lezen tot we een antwoord hebben op al onze vragen. Het verhaal bouwt langzaam de spanning op tot het een explosie krijgt op het laatste deel waardoor je volledig in het verhaal zit en aan één ruk doorleest om antwoorden te krijgen. Het leest heel aangenaam en vlot waardoor je het boek uithebt in no-time en weer van voren af aan wil beginnen. Mel Hartman heeft een zeer fijne schrijfstijl waardoor we onmiddellijk vanaf de eerste pagina in het boek worden gesleurd.
De personages zijn geen herkenbare personages (het zouden niet je buren kunnen zijn bv.), maar het zijn wel personages die telkens goed uitgelegd worden zodat we een goed beeld kunnen vormen bij de mythische en fantastische wezens. Ook de verschillende werelden werden goed geschetst zodat het duidelijk was hoe de fantastische droomwereld in elkaar zat en hoe de gaven van de wezens daar werkten.
Wat ik soms verwarrend vond was dat het boek met momenten geschreven was voor 15+'ers en soms voor 18+'ers. Het schommelde vaak tussen de twee waardoor het naar mijn mening soms wat verwarrend werd. De manier van schrijfwijze zou ik linken aan 15+'ers⁷7 omdat er uitspraken in voorkomen dat door die leeftijdsgroep gebruikt worden. Sommige scènes zou ik dan eerder toeschrijven aan 18+'ers, omdat deze wat gevoeliger kunnen liggen.
Korte samenvatting: Ik heb enorm genoten van dit boek en vond het op een geweldige manier 'raar'. Ik kijk er zeker naar uit om het volgende deel te lezen! Ik raad hem zeker aan, aan de young adult fantasy- fans.

Meer recensies van Daphne29