Heksenweek

Heksen zijn al eeuwen een bron van inspiratie voor verhalen. Bij het zien van de cover van Heksenweek denk je daar waarschijnlijk niet aan. In dit boek komen ook geen heksen voor die voldoen aan het beeld dat kinderen vaak van hun hebben: punthoed, zwarte kat en een bezem. De heks in dit verhaal lacht zelfs niet kakelend, heeft geen enkele wrat en draagt schreeuwerige rode kleren.

Heksenweek roept al snel de sfeer op van bekende sprookjes. Er zitten namelijk veel elementen in het boek die typerend zijn voor dit genre. Het is bijvoorbeeld niet geheel toevallig dat Elsie drie betoveringen leert, want het getal drie komt vaak voor in sprookjes. Toch is Heksenweek zeker geen traditioneel sprookje. Dit boek kun je eerder lezen als een soort parodie op het genre. Om te beginnen wordt er vaak een humoristische draai gegeven aan bekende sprookjes. Neem bijvoorbeeld de twee oude omaatjes, Evie en Ada, die staarten blijken te hebben. Dit riep bij mij meteen een associatie op met Roodkapje. Umansky gaat met dit sprookje aan de haal door wolfachtige figuren van hen te maken. Ze zijn duidelijk geen slachtoffers!

De tekst wordt regelmatig afgewisseld met illustraties van Ashley King. King heeft een vrij opvallende illustratiestijl; zijn tekeningen zijn behoorlijk plat, wat alles een vreemd perspectief geeft. Hoewel deze eigenzinnige stijl goed aansluit bij de sfeer van het verhaal, komen de tekeningen nogal cartoonesk over en dit sprak mij persoonlijk niet zo aan. Bovendien zijn de illustraties vrij statisch; wanneer er iets verandert in de tekst blijven de tekeningen hetzelfde. Neem bijvoorbeeld Lastpak. Hij wordt precies hetzelfde getekend voor en na zijn bad, terwijl we in de tekst lezen dat hij na de wasbeurt ineens ‘een behoorlijk knappe hond’ blijkt te zijn.
Heksenweek is een boek over heksen, maar met het griezelgehalte valt het behoorlijk mee. Magenta Spits is geen enge heks en ook het woud waar ze woont is helemaal niet zo angstaanjagend als de dorpelingen denken. Umansky schreef vooral een vermakelijk boek vol humor en vreemde personages, dat geschikt is voor kinderen vanaf 8 jaar. Heksenweek is het eerste deel in een nieuwe magische en vrolijke heksenserie en er volgen zeker nog drie nieuwe avonturen over Elsie, Magenta en hun bijzondere vrienden.

De volledige recensie van dit boek kun je lezen op https://dekleinekinderboekenkapitein.nl/heksenweek/

Meer recensies van De kleine kinderboekenkapitein (Cheyenne)